Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Frodo Baggins

Dyskusja0
1504strony na
tej wiki
Frodo Baggins
Frodo2
Frodo
Inne imiona Underhill
Tytuły lub przydomki Powiernik Pierścienia
Rasa Hobbit
Płeć Mężczyzna
Data urodzenia 22 września, 2968 TE
Data śmierci Nieznana, odpłynął do Amanu w 1 roku CE
Kolor włosów Brązowe
Kolor oczu Niebieskie
Aktor Elijah Wood

Frodo Baggins (ur. 22 września 2968 roku TE) - hobbit z Shire, który odszedł ze Śródziemia 29 września 3021 roku na początku Czwartej Ery. Jest jednym z czterech Hobbitów w Drużynie Pierścienia. Jego misją jest zniszczenie Jedynego Pierścienia. Jego najlepszymi przyjaciółmi, a zarazem towarzyszami podczas podróży są: Samwise Gamgee, Peregrin Tuk i Meriadok Brandybuck.

Biografia Edytuj

MłodośćEdytuj

W Shire przyjaźnił się z Pippinem, Merrym, Folko Boffinem i Fredegarem Bolgerem. W latach młodości mieszkał w Bucklandzie, lecz potem, gdy Bilbo Baggins, którego był zarazem ciotecznym siostrzeńcem i stryjecznym bratem (w skrócie nazywał Bilba wujkiem), go usynowił, mieszkał z nim w Shire w Bag End. Po wyruszeniu Bilba w swoją ostatnią wyprawę mieszkał samotnie do 3018 roku Trzeciej Ery. Corocznie obchodził urodziny wuja.

WyprawaEdytuj

W 3018 roku sprzedał Bag End Lobelii i Lotho Sackville-Baggins, po czym przeprowadził się do Ustroni w Bucklandzie,

Po drodze do nowego domu napotkał Elfów pod dowództwem Gildora, a także dwóch Czarnych Jeźdźców, którzy próbowali go schwytać. W Ustroni został jeden dzień. Następnie ruszył do Rivendell wraz z Samem, Pippinem i Merrym. Przeszli przez Stary Las, gdzie Merry i Pippin zostali uwięzieni przez Starą Wierzbę. W Lesie spotkali Toma Bombadila, który uwolnił Merrego i Pippina . Gościli się u niego przez jakiś czas. Następnie wyruszyli do Kurhanów, gdzie zostali uwięzieni przez Upiory Kurhanów. Z niebezpieczeństwa ponownie uratował ich Bombadil. Dotarli bezpiecznie do Bree.
Frodo3
Frodo w Mordorze
UrukHaiLurtzDodany przez UrukHaiLurtz
Tam przenocowali w Gospodzie Pod Rozbrykanym Kucykiem. Frodo podczas śpiewu we wspólnej sali przypadkiem włożył Jedyny Pierścień na palec. Poznali wtedy Obieżyświata, którego wzięli za przewodnika. Po kilku dniach od opuszczenia Bree, dotarli na Wichrowy Czub. Tam ich obóz został zaatakowany przez Nazgûle. Frodo został zraniony Nożem Morgulu. Udało im się dojść do Rivendell, przedtem natykając się na drodze na elfa Glorfindela i ponownie na Czarnych Jeźdźców, którzy ścigali go aż do brodu Bruinen. Ostatecznie Jeźdźcy zostali porwani przez wodę, co doprowadziło do śmierci ich koni, a Frodo zemdlał. W Rivendell Frodo został uzdrowiony przez Elronda. Po przebudzeniu się, po raz pierwszy od rozpoczęcia wyprawy, spotkał Gandalfa, który opowiedział mu, co zdarzyło się od chwili, gdy hobbit zemdlał. Następnego dnia wziął udział w Naradzie, gdzie mianowano go Powiernikiem Pierścienia i omówiono wiele spraw dotyczących tego artefaktu. 

Jest Powiernikiem Pierścienia - potężnego artefaktu, dzięki któremu można posiąść kontrolę nad innymi pierścieniami będącymi w posiadaniu przedstawicieli różnych ras w Śródziemiu. Misją Froda jest zniszczenie tego magicznego przedmiotu w Górze Przeznaczenia – miejscu, w którym stworzył go Sauron. Jako Powiernik jest również członkiem Drużyny Pierścienia. W czasie jego misji jedynie Samwise Gamgee - przyjaciel z rodzinnego Hobbitonu, towarzyszy mu od początku do samego końca.

Frodo jest krewnym Bilba Bagginsa - głównego bohatera innej powieści Tolkiena, od którego dostał pierścień jako prezent pożegnalny.
Frodo
Frodo z mieczem - Żądłem
Falka500Dodany przez Falka500

Postać Frodo Bagginsa - Powiernika Pierścienia - jest archetypem przypadkowego bohatera, nie posiadającego nadludzkich cech. Jedyne, co wyróżnia go spośród tysiąca innych jest poczucie obowiązku ukończenia swej misji. Właśnie ta misja wyciska na nim wielkie piętno, z którym nie jest mu łatwo iść w dalszą drogę.

Etymologia Edytuj

Imię "Frodo Baggins" było według Tolkiena tłumaczeniem na angielski westrońskiego Maura Labingi. Imię "Maura" zawiera człon maur- (mądry, doświadczony), co Tolkien przełożył na język staroangielski frod- o tym samym znaczeniu.

Kreacja filmowa Edytuj

W adaptacji trylogii, w reżyserii Petera Jacksona, Froda zagrał Elijah Wood. Frodo pojawia się również w filmie "Hobbit:Niezwykła Podróż" w prologu będącym wydarzeniem przed "Władcą Pierścieni:Drużyna Pierścienia" oraz będącym wprowadzeniem do "Hobbita".

Ciekawostki Edytuj

  • Pierwotnie główny bohater Władcy Pierścieni miał się nazywać Bingo Bolger-Baggins, natomiast Frodo w pierwszych wersjach rękopisów było imieniem jednego z jego towarzyszy.
  • W wydaniu I z roku 1996 przekładu Jerzego Łozińskiego nazwisko bohatera przetłumaczone zostało na Bagosz.
  • W książce ma on włosy nieco jaśniejsze od innych hobbitów, a w filmie jest ciemnym brunetem.
  • O rolę Froda biegało się ponad 150 aktorów.
  • Pojawia się również w filmie "Hobbit:Niezwykła Podróż"

Galeria Edytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Frodo Baggins

Więcej od Wikii

Losowa wiki