Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Fornost

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Fornost – miasto - twierdza zbudowane przez Numenorejskich wygnańców, na terenie królestwa Arnor, na stokach Północnych Wzgórz. Zamieszkała w większości przez Dúnadainów, którzy umieści w dwa z siedmiu Palantírów, w czasach Arnoru ważne miasto, po podziale Arnoru nowa stolica królestwa Arthedainu. W czasie wojny z Angmarem, miasto zostało zniszczone i splądrowane, po czym na rok stało się siedzibą Czarnoksiężnika z Angmaru. Ostatecznie po wygnaniu Czarnoksiężnika, miasto pozostało ruiną i zyskało sobie miano Szańca Umarłych aż do Czwartej Ery, kiedy zostało ponownie zasiedlone przez dunedainów i odbudowane w ramach nowego Zjednoczonego Królestwa Arnoru i Gondoru.

Historia Edytuj

Fornost zbudowali jeszcze w DE Numenorejscy wygnańcy, którzy uciekli z Numenoru ,który został pochłonięty przez morze, najpewniej to Elendil, pierwszy król Arnoru założył Fornost. Miasto została wzniesione na podstawie kwadratu, a wniesione zostało na stokach Północnych Wzgórz. Przez wiele lat było drugim co do wielkości miastem Północnego Królestwa, a także bardzo ważnym ośrodkiem całego życia Arnoru, zaraz po stolicy Annúminas, z biegiem lat Fornost znacznie się rozwijał a liczba jego mieszkańców cały czas rosła, przez co pozycja i znaczenie miasta także się wzmacniała na niekorzyść starej stolicy.

Kiedy 861 TE doszło do podziału Arnoru na trzy królestwa Arthedain, Cardolan i Rhudaur, Fornost znalazł się w granicach Arthedainu. Pierwszy władca tego państwa, król Amlaith, zdecydował się opuścić dotychczasową stolice Annuminas, gdyż ta zdecydowanie podupadła i wyludniała, i z całym dworem i rodziną zdecydował się przenieść do ludnego, potężnego i prężnie się rozwijającego Fornostu. Od tej pory Fornost stał się stolicą królestwa Arthedainu, powstało w niej między innymi pałac królewski, grobowiec królewski, od tej pory Arthedainskich królów chowano tam, oraz skarbiec w którym zaczęto składować wszystkie artefakty ocalone z Numenoru. Po pewnym czasie do Fornostu sprowadzono z dotychczasowej stolicy palantírKryształ Annúminas.

Miasto rozwiało się bardzo prężnie przez następne lata, w pokoju pomnażając swe bogactwa i siłę, z biegiem czasu Fornost stał się miastem - twierdzą, gdzie ochronę stanowiły kompleksy murów. Pokój i dobrobyt trwał aż 1300 TE kiedy na zachodnich krańcach królestwa powstało mroczne królestwo zła Angmar, które rozpoczęło wojnę z Północnymi Królestwami. Przez następne stulecia Arthedain i Angmar toczyli ze sobą wyniszczającą wojnę, która z biegiem czasu znacznie osłabiła Arthedain. Po zniszczeniu Amon Sûl, w stolicy znalazł się ocalony z twierdzy palantir Kryształ Amon Sûl. W czasie wojny Fornost nie raz odpierało ataki Angamru. Po śmierci króla Arvelega I, Arthedain został zalany przez siły Angmaru w owym czasie, prawdopodobnie nawet Fornost zostało zajęte przez orków. W owym czasie syn Arvelega I Araphor, zawarł sojusz z elfami z Lindonu i Rivendell i z ich pomocą udało mu się odzyskać Fornost i całe królestwo.

Przez następne lata Fornost odpierał wiele ataków Angmaru, słabnąc jednak i coraz bardziej wyludniając się. Ostatecznie pod koniec 1973 TE wielka armia Angmaru stanęła pod miastem i przystąpiła do oblężenia, król Arvedui zdając sobie sprawę że Arthedain sam tej groźby nie odeprze wysłał wiadomość do swoich sojuszników na południu do Gondoru, z prośbą o pomoc. Tym czasem kiedy na południu król Eärnil II zbierał armię i flotę do podróży na północ Fornost przez następny rok bronił się samotnie, wytrwale trwając mimo kurczących się zapasów i braku posiłków, jednym wsparciem jakie otrzymał Fornost był kontyngent hobbickich łuczników który przybył z Shire. Ostatecznie miasto padło i zostało zdobyte po koniec 1974 TE kiedy zapasy były na wyczerpaniu, armie Angmaru zdobyły, splądrowały, spalił i zdewastowały miasto, obracając je w istną ruinę, zniszczono wiele zabytków (w tym posąg Isildura) oraz zniszczono pałac królewski Arthedainu. Pogrom w mieście zdołali przeżyć nieliczni dunedainowie, na czele z królem Arveduinem i jego rodziną. Królowi udało się przed zniszczeniem miasta wynieść przechowywana w nim dwa palantiry, i wiele artefaktów w tym Berło Annúminas, Pierścień Barahira, resztki Narsil i diadem królewski Elendilmir. Król posłał swych synów do Lindonu prosić o pomoc tamtejsze elfy, a sam pozostał walcząc do ostatka na Północnych Wzgórzach walcząc do końca. Zrujnowane Fornost zostało zasiedlone przez orków, gobliny, trolle, złych ludzi i inne mroczne istoty. Sam Czarnoksiężnik z Angmaru przybył i zamieszkał w Fornost, który uczynił swoją nową siedzibą i centrum swej władzy na nowych ziemiach, planował on przebudowę Fornostu skąd władał by północą, najpewniej Czarnoksiężnik zamieszkał w ruinach królewskiego pałacu. Przez rok Fornost było siedzibą Czarnoksiężnika aż do czasu kiedy z Lindoru do Arthedainu wkroczyła wielka Armia Zachodu, dowodzona przez gondorskiego księcia Eärnur i elfiego króla Cirdana. Czarnoksieżnik wyprowadził swą armię z miasta aby stawić czoło zjednoczonym siłą, na przedpolach miasta rozegrała się bitwa w wyniku które pokonano armię Angmaru, dokonując ich totalnego pogromu.

Po upadku Angmaru los Arthedainu i został przypieczętowany, królestwo już się nie odrodziło a Fornost pozostał ruiną niezamieszkała, z czasem ludzie zupełnie przestali unikać miasta, wielu uważało że w twierdzy straszą duch i inne mroczne istoty, które pozostały z czasów Czarnoksiężnika, ruiny miasta zyskały sobie miano nawiedzonych oraz nazwę Szaniec Umarłych. W tych czasach jedynymi odwiedzającymi dawne wielkie miasto byli Strażnicy Północy.

Taki stan trwał do końca Trzeciej Ery. Dopiero z nastanie Czwartej Ery, odrodzeniem się Arnoru i powstaniem Zjednoczonego Królestwa Arnoru i Gondoru, pod władzą króla Elessara, dunedainowie północy zakończyli koczowniczy żywot i powrócili do ruin północnych miast które zaczęli odbudowywać. Z rozkazu króla Elessara arnorczycy powrócili do Fornost i odbudowali całe miasto przywracając mu dawną świetność. Odtąd było zapewne ważnym północnym ośrodkiem Zjednoczonego Królestwa Arnoru i Gondoru.

Galeria Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki