FANDOM

Finrod

Finrod - autorka Inveleth

Finrodelf; król Ñoldorów, najstarszy syn Finarfina, władca Nargothrondu.

Biografia Edytuj

Zbudował cytadelę Minas Tirith na Sirionie oraz Nargothrond na Narogu. Był przyjacielem krasnoludów, od których otrzymał naszyjnik Nauglamír. Około 310 roku Pierwszej Ery przypadkowo spotkał pierwszych ludzi w Ossiriandzie. Niedługo potem ich przywódca, Bëor, wstąpił do Finroda na służbę. W 455 roku Pierwszej Ery, razem z Berenem i dziesięcioma elfami z Nargothrondu, wyruszył po Silmaril, dotrzymując przysięgi złożonej Barahirowi. Rządy namiestnicze w swoim królestwie oddał swemu bratankowi, Orodrethowi. Finrod i jego towarzysze, próbując przejść niezauważeni w przebraniu orków przez wrogie kraje, zostali pojmani przez Saurona. Tam Finrod stoczył pojedynek na pieśni z Sauronem, a po nim został uwięziony w lochach Tol-in-Gaurhoth. Wilkołak zabijał po kolei jego towarzyszy, a Finrod z rozkazu Saurona miał zginąć jako ostatni. Gdy został tylko Finrod i Beren, Finrod zaatakował wilkołaka, używając tylko zębów i pięści. Zabił go, jednak sam odniósł śmiertelne rany.

Drzewo genealogiczne Edytuj

Finarfin

Eärwena

Finrod
 
Orodreth
 
Angrod
 
Aegnor
 
Galadriela

Finduilas

Etymologia Edytuj

W quenyi jego imię brzmi Artafindë.

Ciekawostki Edytuj

  • Przez spotkanych Edainów został nazwany Nom, co oznacza mądrość.
  • Finrod był nazywany przez krasnoludów Felagund, co z sindarinu oznacza Władcę Jaskiń.
  • Kochał Amarie, która ostatecznie nie poszła z nim na wygnanie.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Finrod