Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Fajkowe ziele

Przekierowano z Fajkowe Ziele

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
220px-Nicotiana obtusifolia flower.jpg

Kwiat Fajkowego Ziela

Nie zdziwyłbyś się, gdybyś sam palił też owo ziele. Wiedziałbyś, że wydmuchiwany dym rozjaśnia umysł. Tak czy inaczej, pozwala on cierpliwie i bez złości wysłuchiwać podobnych bzdur. Poza tym, to nie zabawa, ale prawdziwa sztuka rozwinięta przez Małych Ludzi daleko na zachodzie. Wiele wart jest ów ludek, chociaż ty zajęty ważkimi sprawami zapewne nie zwracasz nań uwagi.

—Gandalf do Sarumana na zebraniu Białej Rady.

Fajkowe Ziele – liść należący do gatunku Nicotiana. Popularna używka stosowana w Śródziemiu. Zwany był również galenasem.

Nie wiadomo, skąd pochodził pierwszy szczep tej rośliny, bo Tobold Hornblower, pierwszy hodowca fajkowego ziela w Shire tę tajemnicę zabrał ze sobą do grobu. Znał się dobrze na ziołach, ale nie był podróżnikiem. Podobno za młodu często wyprawiał się do Bree, lecz nie ma watpliwości, że nigdy nie zapuścił się dalej od Shire. Tym samym jest możliwe, że natknął się na tę roślinę właśnie w Bree, gdzie obecnie rośnie ona obficie na południowych zboczach wzgórza. Hobbici z Bree utrzymują, że ich przodkowie byli pierwszymi prawdziwymi palaczami fajkowego ziela.

Najszlachetniejszą odmianą fajkowego ziela była odmiana Stary Toby, nazwana tak na cześć odkrywcy. Była hodowana w Południowej Ćwiartce.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki