Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Fëanor i uwolnienie Melkora z oków

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Fëanor i uwolnienie Melkora z oków – szósty rozdział Quenty Silmarillion, wchodzącej w skład książki Silmarillion, napisanej przez J.R.R. Tolkiena i zredagowanej przez Christophera Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Po uwięzieniu Melkora i sprowadzeniu elfów do Amanu, Błogosławione Królestwo osiągnęło pełnię chwały i błogości. Ñoldorowie rozwinęli rzemiosła, Rúmil z Tirionu wynalazł pismo. Wtedy też urodził się pierworodny syn FinwëgoFëanor. Jego matkę Míriel (zwana Hafciarką) urodzenie syna wyczerpało jej siły fizyczne i duchowe. Mówiła, że już nigdy nie urodzi dziecka z tego powodu. Finwego bardzo to zasmuciło. Miriel udała się do Lórien, siedziby Irma, gdzie zmarła ze znużenia.

Gdy Fëanor dorósł, poślubił Nerdanelę, córkę kowala Mahtana, ucznia Aulëgo. Od teścia wiele się nauczył w dziedzinie obróbki kruszców. Jednak niestety potem Fëanor i jego małżonka oddalili się od siebie, gdyż syn Finwego zraził ją pochopnymi uczynkami i brakiem cierpliwości. Finwë niedługo potem poślubił Indis, ze szczepu Vanyarów, co nie spodobało się Fëanorowi. Niezbyt ją lubił i swoich przyrodnich braci – Fingolfina i Finarfina.

Wkrótce też skończył się czas wyznaczony przez Valarów, w którym Melkor miał pokutować w siedzibach Mandosa. Został wezwany przed ich oblicze. Wezbrała w nim zazdrość, gdy ujrzał bogactwo i chwałę Amanu, jednak odroczył zemstę. Manwë udzielił mu przebaczenia, ale Ulmo i Tulkas nie zaufali mu tak łatwo. Melkor udawał, że chce się zaprzyjaźnić z elfami, jednak w głębi serca nienawidził ich. Rozgłaszał, że Fëanor wiele się od niego nauczył. Było to kłamstwo, syn Finwëgo nikogo bardziej nienawidził, niż Melkora, przezwał go nawet Morgothem – Czarnym Nieprzyjacielem. Dał się jednak podburzyć przeciwko Valarom, z czego później wynikło wiele nieszczęść.

Poprzedni rozdział:
Eldamar i książęta Eldalië, ludu Eldarów
Feanor i uwolnienie Melkora z oków Następny rozdział:
Silmarile i niepokoje wśród Ñoldorów

Więcej w Fandom

Losowa wiki