FANDOM

Elendil (ur. 3119 roku Drugiej Ery; zm. 3441 roku Drugiej Ery) – Númenorejczyk, syn Amandila Księcia Andúnië, ojciec Isildura i Anáriona potomek Eärendila i Elwingi, lecz nie w linii prostej królów. Założyciel Gondoru i Arnoru oraz ich król, pierwszy Król Wszystkich Dúnedainów.

HistoriaEdytuj

Na NúmenorzeEdytuj

Urodził się w 3119 roku DE, jako syn Amandila, Księcia Andúnië, który był przywódcą stronnictwa Wiernych. Został wychowany w dawnych tradycjach Númenoru. Jako przyjaciel Valarów oraz Elfów, oraz czczący Eru Ilúvatara, sprzeciwiał się dążeniom króla Ar-Pharazôna i jego doradcy Saurona.

Wysławił się w Númenorze, jako świetny kapitan okrętów. Wraz z swoją rodziną pozostał w grupie Wiernych (posłusznym Valarom), podczas gdy jego ojciec Amandil wyruszył prosić o pomoc Valarów. Przygotował potajemnie dziewięć statków, na których on i pozostali Wierni wraz z rodzinami mieli opuścić Númenor. Na statki załadował również wielkie dzieła Númerojczyków, Siedem Kamieni (Palantírów), dar od Eldarów, sadzonkę Białego Drzewa, którą wykradł jego syn Isildur zanim drzewo zostało spalone przez króla Ar-Pharazôna.

Odmówił pomocy Ar-Pharazônowi, który wyprawiał się na wojnę z Valarami.

Ucieczka do ŚródziemiaEdytuj

W dniu zagłady Númenoru wyprawił się na swoich dziewięciu statkach do Śródziemia razem ze swą rodziną. Dzięki pomocy Valarów udało mu się tam dotrzeć. Olbrzymia fala, która powstała w wyniku kataklizmu wyrzuciła go w okolicach Lindonu. Opuszczając statek miał rzec słowa:

"Et Eärello Endorenna utúlien. Sinome maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta."

Co w tłumaczeniu oznacza:

"Zza Wielkiego Morza przybyłem do Śródziemia. Tu pozostanę i tu żyć będą potomkowie moi aż do końca świata."

Na wygnaniuEdytuj

Został przyjaźnie przyjęty przez Gil-galada. Elendil założył królestwo Gondoru na południu, jednak pozostawił je pod opieką swoich synów Anariona i Isildura, podczas gdy sam ruszył na północ. Na pożegnanie podarował swoim synom pod dwóch palantirach, trzy zachowując dla siebie.

Elendil2.jpg

W 3320 roku Drugiej Ery założył własne królestwo w Eriadorze, głównym miastem kraju było Annúminas nad Jeziorem Nenuial. Jego królestwo nazywało się Arnor. Był też królem Gondoru, gdzie w jego imieniu rządzili synowie. Elendil umieścił Palantíry w Emyn Beraid, Amon Sûl i w grodzie Annúminas. Kiedy Sauron zaczął atakować Gondor, jego synowie poprosili ojca o pomoc w walce z nim. Wraz z Gil-galadem przyłączył się do sojuszu przeciwko Sauronowi. Poprowadził wojska Ostatniego Sojuszu. Zginął z rąk Saurona. Jego grobowiec znajdował się na Halifirien, lecz potem jego ciało zostało przeniesione do Doliny Królów.

EtymoglogiaEdytuj

Imię Elendil pochodzi z quenyi i znaczy Przyjaciel elfów lub Miłujący gwiazdy (Elen - gwiazda, elf; (n)dil – bezinteresowna miłość).

CiekawostkiEdytuj

Poprzednik:
-
Król wszystkich Dunedainów
3320 DE - 3441 DE
Następca:
Isildur
Poprzednik:
-
król Gondoru
3320 DE - 3441 DE
Następca:
Anarion
Poprzednik:
-
król Arnoru
3320 DE - 3441 DE
Następca:
Isildur
Poprzednik:
Amandil
książę Andúnië
3319 DE - 3320 DE
Następca:
-

Więcej z Fandomu

Losowa wiki