Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Eldamar i książęta Eldalië, ludu Eldarów

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ttt.jpg

Teleri płyną do Amanu.

Eldamar i książęta Eldalië, ludu Eldarów – piąty rozdział Quenty Silmarillion, wchodzącej w skład książki Silmarillion, napisanej przez J.R.R. Tolkiena i zredagowanej przez Christophera Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Vanyarowie i Ñoldorowie byli w drodze do Amanu, prowadzeni przez Oromëgo. Dotarli do brzegu oceanu dzielącego Śródziemie od krainy Valarów. Wtedy Ulmo wyrwał samotną wyspę i zakotwiczył ją przy brzegu. Elfowie weszli na nią i Ulmo przeciągnął ją aż do brzegów Amanu. Gdy Teleri, którzy pozostali w Beleriandzie Wschodnim, dowiedzieli się o odpłynięciu pobratymców, pospieszyli na wybrzeża i odtąd tam mieszkali. Ulmo dał się ubłagać Noldorom, którzy cierpieli z powodu długiej rozłąki z zaprzyjaźnionymi Teleri. Tak więc przewiózł ich tym samym sposobem, co Vanyarów i Noldorów. Część Telerich jednak pozostała w Śródziemiu. Tych nazwano Falathrimami, zamieszkiwali przystanie Brithombar i Eglarest, a władcą ich był Círdan. Ulmo na życzenie Telerich, zakorzenił wyspę niedaleko brzegów Amanu, i tam zamieszkali Teleri. Wyspę nazwano Tol Eressëa.

Teleri jednak tęsknili do widoku gwiazd, które przysłaniały im Góry Pelóri, na brzegach Amanu. Dlatego zrobiono wyłom w tych górach i wzniesiono w powstałej dolinie pagórek Tuna. Na nim Eldarowie założyli piękne miasto Tirion. Yavanna dała im nawet ich własne Białe Drzewo, podobne do Telperionu, jednak mniej wspaniałe.

Manwë i Varda szczególnie upodobali sobie Vanyarów, a Aulë zaprzyjaźnił się z Noldorami. Nauczył ich wielu rzemiosł i umiejętności. Odkryli też jako pierwsi kamienie szlachetne.

Teleri, którzy do tej pory na Tol Eressëi, postanowili przeprowadzić się do Amanu, z powodu tęsknoty za pobratymcami. Przybył do nich Ossë i nauczył ich sztuki budowania okrętów. Dzięki tej umiejętności Teleri wznieśli okręty i z pomocą ofiarowanych im przez Ossëgo łabędzi o niezwykle silnych skrzydłach, popłynęli do krainy Valarów.

W tym czasie Elwë i Meliana ocknęli się z długotrwałego urzeczenia, opuścili Nan Elmoth i razem zamieszkali w lasach Doriath. Odnaleźli ich elfowie Singollo, czyli Teleri, którzy nie zdążyli na podróż przez Morze do Amanu, przez poszukiwania swego wodza, Elwëgo. I znaleźli go właśnie w Doriath, razem z Melianą.

Poprzedni rozdział:
Thingol i Meliana
Eldamar i książęta Eldalië, ludu Eldarów Następny rozdział:
Fëanor i uwolnienie Melkora z oków

Więcej z Fandomu

Losowa wiki