FANDOM

Eöl (zm. 4 st. PE) – elf Moriquendi, prawdopodobnie z Nandorów, żyjący w lasach Beleriandu w Pierwszej Erze, mąż Aredheli, ojciec Maeglina.

Biografia Edytuj

Eöl mieszkał w lasach Beleriandu w Pierwszej Erze świata. Miał swoją siedzibę w Nan Elmoth, gdzie mieszkał z garstką sług. Twarz miał posępną, przygarbiony od pracy kowalskiej, świetnie widział w nocy. Mimo, że zwykle elfowie nie lubią się z krasnoludami, to on żył z nimi w przyjaźni. Odwiedzał ich często w Górach Błękitnych. Elf ten był zręcznym rzemieślnikiem, wynalazł stop metali zwany galvorn i wykuł z niego czarne miecze Anglachel, zwany później Gurthangiem i Anguirel. Anglachela podarował Thingolowi jako zapłatę za to, że może mieszkać w Nan Elmoth, później miecz ten był używany przez Túrina Turambara. Anguirela zatrzymał dla siebie.

W Pierwszej Erze siostra Turgona, Aredhela wyruszała w odwiedziny do synów Fëanora. Jednak zgubiła swoich towarzyszy i zabłądziła w lasach Eöla. Ten używając swojej magii sprowadził ją do swojego domu. Tam pojął ją za żonę. Pozwolił jej chodzić po lesie, ale zakazał spotykać się z Noldorami. Po kilku latach urodziła mu syna Maeglina. Eöl nienawidził Noldorów (za to, jak sądził, że dopuścili do powrotu Morgotha do Beleriandu), dlatego też odmówił Aredheli powrotu do królestwa brata ze swoim synem.

5e277eae8782d9a421b83b9a10d6968a.jpg

Spotkanie Eöla z Aradhelą - Ted Nasmith

W połowie lata, wiele lat później, Eöl wybrał się w podróż do Gór Błękitnych. Wrócił do domu wcześniej, niż przypuszczał i zobaczył, że jego żona i syn uciekli. Gdy zdał sobie sprawę, że Aredhela i Maeglin zmierzają do Gondolinu, ruszył ich tropem. Gdy dotarł w pobliże ukrytego wejścia do miasta, został schwytany i zabrany przed oblicze króla. Został dobrze przywitany jako krewniak, ale ten, kto już się dostał do Ukrytego Królestwa, nie mógł nigdy go opuścić. Eöl, rozwścieczony tym, że utracił swoją wolność, rzucił zatrutym sztyletem w Maeglina. Aredhela zasłoniła syna i to ona została śmiertelnie zatruta, po czym zmarła. Eöl przypieczętował tym swój los: za karę został zepchnięty w przepaść Caragdûr.

Etymologia Edytuj

Imię nie pochodzi z żadnego znanego języka elfów, jednak istnieją podejrzenia ma pochodzenie avarińskie, z czego wynika, że on albo jego rodzina mogli mieć kontakt z tą grupą.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki