Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Władca Pierścieni: Dwie wieże (powieść)

Dyskusja0
1707stron na
tej wiki

Przekierowano z Dwie wieże (powieść)

Dwiewieże
Dwie Wieże

The Two Towers

Autor John Ronald Reuel Tolkien
Gatunek fantasy
Miejsce wyd. Wielka Brytania
Język oryginalny angielski
Data I wyd. 11 listopada 1954
Data I pl wyd. 1962

Dwie Wieże to druga - po Drużynie Pierścienia - książka J.R.R.Tolkiena z serii "Władca Pierścieni".

Streszczenie Edytuj

Tymczasem Merry i Pippin są prowadzeni przez Uruk-Hai i Orków do Isengardu. Saruman bowiem myśli, że hobbici mają Jedyny Pierścień. Orkowie i Uruk-Hai kłócą się o resztki pożywienia wczasie postoju na skraju Fangornu, a do akcji wkraczają Jeźdźcy Rohanu. Zabijają Orków, ale nie zauważają Hobbitów, którzy umykają do Fangornu. Tam poznają Enta, Drzewca. Przekonują go do ataku na Isengard. Entowie ruszają do boju.

Niedługo po bitwie na Amon Hen, Aragorn, Legolas i Gimli spotykają Éomera i jego oddział jeźdźców, wracających z miejsca starcia. Wypytują ich o Hobbitów, jednak Rohirrimowie ich nie widzieli. Człowiek, Elf i Krasnolud nie tracą jednak nadziei i szukają dalej. W końcu docierają do Lasu Fangorn, w którym spotykają, Gandalfa Białego. Gandalf opowiadał o tym, jak razem z Balrogiem wpadli z Mostu Khazad-dum do podziemnego jeziora, w którym ogień Balroga wygasł. Sługa Morgotha uciekał na szczyt góry, a Gandalf za nim. Na samym szczycie Gandalf toczy ostatnią walkę z Balrogiem. Płomień z Udunu ginie, zaś Gandalf zapada w trans. W końcu budzi się i z Gandalfa Szarego staje się Gandalfem Białym. Podążając tropem Drużyny Pierścienia, dociera do Fangornu. Wyjaśnił także, iż Hobbici są w dobrych rękach. Razem z przyjaciółmi wyruszył do Edoras, gdzie pomógł Théodenowi wyzwolic się spod wpływu Sarumana i wypędzić jego doradcę - w rzeczywistości szpiega - Grimę. Nakłania go także do przeciwstawienia się atakom orków z Isengardu. Król, kilka osób z Drużyny Pierścienia i armia Rohirrimów tam wyrusza, jednak dowiadują się o planie ataku Uruk-Hai na Helmowy Jar. Rozgrywa się wielka bitwa o Helmowy Jar. Mimo dużej przewagi liczebnej przeciwników, wojska rohanu wygrywają bitwę, a następnie wyruszają do Isengardu, w celu jego zniszczenia. Jednak zastają zalane przez Enty wieże i kopalnie Isengardu, zbużone mury oraz Sarumana uwięzionego w swojej wieży. Aragorn, Legolas i Gimli słuchają opowieści Merry'ego i Pippina o ataku na Isengard. Gandalf poprowadził rozmowę z Sarumanem pod Orthankiem, po czym wykluczył go z Zakonu Istarich i złamał jego laskę. Pippin znajduje Palantir z Isengardu, jednak przejmuje go Gandalf. Rohirrimowie postanowili wyjechac. W czasie postoju Pippin kradnie Palantir Gandalfowi i widzi w nim płonące Białe Drzewo, symbol Gondoru. Gandalf stwierdza, iż oznacza to, że Sauron planuje zaatakowac Minas Tirith. Gandalf i Pippin wyruszają do Gondoru.

Tymczasem Frodo i Sam stawali przed własnymi wyzwaniami. W czasie drogi przez Emyn Muil, udało im się wreszcie złapać Golluma. Ten obiecał im - w zamian za życie - zaprowadzic Hobbitów do Morannon. Najpierw przeprowadził ich przez Trupie Trzęsawiska. Pod taflą wody ujrzeli trupy - ponure pozostałości po Bitwie Ostatniego Przymierza. Na nimi przeleciał jeden z Nazguli, ale ich nie zauważył. Gdy dotarli do Czarnej Bramy, okazało się, że Orkowie nieustannie jej pilnują. Gollum opowiedział jednak o tajemnym przejściu - o przełęczy Cirith Ungol. Ruszyli w drogę przez lasy Ithilien. NA przełęczy Frodo został zatakowany przez Szelobe, którą pokonał Sam. Frodo jednak wpadł w chwilową śpiączkę, ale Sam pomyślał, że on umarł. Zabrał więc pierścień. W tym samym momencie grupa orków znalazła ciało Froda i zabrało go do wieży strażniczej.

EkranizacjeEdytuj

J.R.R. Tolkien
Dzieła Silmarillion | Dzieci Hurina | Niedokończone Opowieści | Księga Zaginionych Opowieści | Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa | Hobbit, czyli tam i z powrotem | Władca Pierścieni | Ostatnie Legendy Śródziemia | Pan Błysk | Listy | Listy Świętego Mikołaja |
Ekranizacje Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia | Władca Pierścieni: Dwie Wieże | Władca Pierścieni: Powrót Króla | Hobbit: Niezwykła Podróż | Hobbit: Pustkowie Smauga | Hobbit: Tam i z powrotem

Więcej od Wikii

Losowa wiki