Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Drzewiec

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Jestem ent, tak przynajmniej mnie nazywają. Tak, ent. Ent nad entami, jakbyście może po swojemu powiedzieli. Jedni zwą mnie Fangornem, a inni Drzewcem. Możecie mnie tak nazywać: Drzewiec.

—Fangorn do Merrego i Pippina, na pytanie kim jest [1]

Fangorn (west. Drzewiec, sin. drzewo-broda, ang. Treebeard) – najstarszy z entów. Mieszkaniec lasu Fangorn, który nazwany jest od jego imienia.

Biografia Edytuj

Drzewiec był jednym z Pasterzy Lasów stworzonym przez Eru na prośbę Yavanny. Za młodu wędrował po Beleriandzie: mieszkał w Ossiriandzie, Neldoreth i Dorthonionie. Po zatopieniu tych krain przez morze, Drzewiec zamieszkał w lesie Fangorn, nazwanym tak od jego imienia. Miał żonę Fimbrethil, jednak entiany opuściły mężów i więcej się nie widzieli. Drzewiec był zaprzyjaźniony z Gandalfem i Sarumanem (do czasu jego zdrady).

Trzecia Era Edytuj

Ent mieszkał w Fangornie, wiódł tam spokojny żywot. W czasach Wojny o Pierścień w TE 3019 spotkał dwóch hobbitów - Meriadoka Brandybucka i Peregrina Tuka. Kazał im się obrócić, ale nim zdążyli zareagować, złapał ich i odwrócił w miejscu, a następnie podniósł. Spotkanie miało miejsce na skalnej półce, 3-4 mile w głąb lasu. Początkowo Drzewiec miał ich zmiażdżyć stąpając po nich, bo myślał, iż są orkami. Nie zrobił tego, bo ich "słodki głosik" przekonał go, że to inne istoty[2]. Prowadząc hobbitów do swojego domu, opowiadał im historię swoją i entów. Opisywał, jak w czasach, kiedy las sięgał do Gór Księżycowych, spędzał całe dnie na przechadzaniu się i śpiewaniu – a słyszał wtedy tylko echo swego głosu odbite od gór. Twierdził, iż drzewa i enty to jedyne stworzenia w Śródziemiu, które pozostały wierne "staremu światu"[3]. Kiedy stąpał palcami stóp, jak korzeniami czepiał się skał, szedł bezszelestnie, jego kolana się nie uginały, a drzew podnosiły nad gałęzie nad jego głowę[4]. Po rozmowie doszli do podnóża wyniosłej góry Methedras, gdzie znajdował się jego dom. Ent zaczął się na nią wspinać. Na szczycie znajdowały się tam dwa ogromne drzewa z dwóch stron niczym odrzwia, lecz drzwi pomiędzy nimi nie było, tylko splecione gałęzie. Gdy Drzewiec podszedł, rozstąpiły się przed nim, a ich liście zaszeleściły i zadrżały, ponieważ drzewa te nie gubią ich o żadnej porze roku, są wiecznie ciemne, gładkie i błyszczące w mroku. Za bramą znajdowała się rozległa płaszczyzna, jakby posadzka wykutej w zboczu góry, wielkiej sali. Fangorn oznajmił, iż przeszedł około siedemdziesięciu tysięcy entowych kroków i że znajdują się w Źródlanej Sali[5]. Ent dał hobbitom się napić wody entów. Po spędzonej nocy, gdy Drzewiec dowiedział się o zdradzie Sarumana, zwołał Wiec Entów, na którym postanowiono zaatakować Isengard[6].

Drogaentow.jpg

Początek marszu. Klatka z filmu "Władca Pierścieni: Dwie Wieże".

Noc zapadła nad Isengardem

—Fangorn podczas marszu na Isengard [7]

Przewodził oblężeniu Isengardu. Razem z innymi entami zniszczył tamę i uwolnił Isenę, a jej wody zalały wszelkie dziury i piece. Po zdobyciu Twierdzy, przyjechał do niego Gandalf, za którego prośbą, Drzewiec wysłał Huornów pod Rogaty Gród[8]. Następnie kazał Merremu i Pippinowi czekać przy bramie głównej na króla Riddermarchii -Théodena, a sam udał się do północnej części Angrenostu, gdzie czekał na przybyszy posiłek.[9]. Od tamtych wydarzeń władał nad Isengardem i miał klucze do Orthanku. Zasadził tam drzewa i różne rośliny. Dalsze jego losy są nieznane.

Charakterystyka Edytuj

Jego wzrost sięgał prawie czternastu stóp. Głowę miał podłużną osadzoną niemal bezpośrednio na tułowiu. Dolną część twarzy zarastała długa, siwa, krzaczasta i gęsta broda. Włosy u nasady były grube niczym gałązki, a na końcach puszyste i cienkie niczym mech. Ramiona ma usadzone poniżej barków, są one gładkie, brunatne i w przeciwieństwie do reszty ciała - nie pomarszczone. Trudno było odgadnąć czy jest owinięty w szaro-zielony płaszcz, wykonany z jakiejś podobnej do kory tkaniny, czy też jest to jego własna skóra. U każdej stopy miał po siedem palców. Oczy miały uroczyste spojrzenie, rozglądały się bez pośpiechu. Były głębokie, brązowe, rozświetlone zielonymi cętkami. Jego głos był niski i brzmiał jakby wydobywał się z drewnianej, basowej tuby. Jak sam powiedział nie jest "giętki" i nigdy nie siada[10].

Kreacja w adaptacjach Edytuj

Władca Pierścieni (trylogia filmowa) Edytuj

Drzewiec 1978.jpg

Drzewiec z filmu animowanego w 1978 roku

W adaptacji Władcy Pierścieni w reżyserii Petera Jacksona, Drzewcowi głosu użyczył John Rhys-Davies, grający również Gimliego.

Władca Pierścieni (1978) Edytuj

W adaptacji z 1978 roku w amerykańskiej wersji Drzewcowi głosu użyczył John Westbrook, a w polskiej Andrzej Bogusz.

Ciekawostki Edytuj

Przypisy

  1. John Ronald Reuel Tolkien, Władca Pierścieni: Dwie wieże, strona 78, wydawnictwo Muza S.A., ISBN: 83-7319-172-0
  3. John Ronald Reuel Tolkien, Władca Pierścieni: Dwie wieże, strona 83-85, wydawnictwo Muza S.A., ISBN: 83-7319-172-0
  6. John Ronald Reuel Tolkien, Władca Pierścieni: Dwie wieże, strona 100, 105, wydawnictwo Muza S.A., ISBN: 83-7319-172-0

Więcej w Fandom

Losowa wiki