Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (powieść)

Dyskusja0
1681stron na
tej wiki

Przekierowano z Drużyna Pierścienia (powieść)

16px-Information_icon.svg.png Osobny artykuł: Władca Pierścieni (powieść)

Drużyna pierscienia ksiazka
Drużyna pierścienia

The Fellowship of the Ring

Autor John Ronald Reuel Tolkien
Gatunek fantasy
Miejsce wyd. Wielka Brytania
Język oryginalny angielski
Data I wyd. 29 lipca 1954
Data I pl wyd. 1961

Drużyna Pierścienia – pierwsza część powieści J. R. R. Tolkiena, pt. Władca Pierścieni. Tom został po raz pierwszy wydany 29 lipca 1954 w Wielkiej Brytanii. Polskie tłumaczenie pojawiło się dopiero w 1961 roku.

Streszczenie fabułyEdytuj

Historia rozpoczyna się od 111. urodzin Bilba, 60 lat po odnalezieniu przez niego Pierścienia. Hobbit za radą czarodzieja Gandalfa zamierza przekazać swój skarb bratankowi Frodowi, by móc w spokoju udać się w swoją ostatnią wyprawę oraz odciażyć się od mocy artefaktu. W końcu, choć niechętnie, hobbit oddaje Pierścień i jego nowym powiernikiem staje się Frodo. Wyczuwający niebezpieczeństwo Gandalf nakazuje nizołkowi ukrycie przedmiotu oraz trzymanie go w tajemnicy, a sam wyjeżdża. Wiele lat później czarodziej wraca do Shire z nowymi wieściami. Wiadomo już o odbudowującej się potędze Nieprzyjaciela na Wschodzie oraz jego wiedzy na temat miejsca, w którym jego dzieło zostało ukryte oraz tego, kto jest jego nowym właścicielem. Frodo za radą czarodzieja wraz z trzema przyjaciółmi Samem, Merrym i Pippinem ucieka z rodzinnego kraju do Rivendell. Po drodze nizołki spotykają wiele niebezpieczeństw i przeciwności. Frodo ścigany przez Upiory Pierścienia zostaje raniony przez nóż Morgulu na Wichrowym Czubie. Ostatecznie wędrowcy docierają do celu, prowadzeni przez tajemniczego Obieżyświata.

W Ostatnim Przyjaznym Domu odbywa się narada, na którą przybywają przedstawiciele wszystkich Wolnych Ludów Śródziemia, by wspólnie ustalić co należy dalej począć z Sauronem i jego klejnotem. W końcu członkowie narady decydują, że Pierścień należy zniszczyć w płomieniach Góry Przeznaczenia. Podjąć tego niemalże niemożliwego decyduje się Frodo. Rada przystaje na to rozwiązanie i formuje się tytułowa Drużyna Pierścienia złożona z czterech hobbitów: Froda, Sama, Merry'ego i Pippina, dwóch ludzi: Aragorna i Boromira z Gondoru, elfa Legolasa z Leśnego Królestwa, krasnoluda Gilmiego z Plemienia Durina oraz Gandalfa. Wkrótce piechurzy wyruszają z misją, kierując się w stronę Mordoru. Pierwszą przeszkodę napotykają, próbując przekroczyć Góry Mgliste, gdzie najpierw przełęcz przez Caradhras okazuje się nie do przebycia, a następnie tracą Gandalfa w potyczce z Balrogiem, przechodząc przez Morię. Zrozpaczeni tą stratą wędrowcy udają się do lasów Lothlorien, by z pomocą Galadrieli i Celeborna ustalić co dalej. W końcu Drużyna wyrusza w dół Anduiny, ścigana przez zastępy Nieprzyjaciela oraz Golluma. Wędrowcy docierają pod wzgórze Amon Hen, gdzie Drużyna Pierścienia dręczona wątpliwościami ostatecznie rozpada się. Boromir bez powodzenia próbuje odebrać Powiernikowi Pierścień, po czym Frodo wraz z Samem samotnie i w tajemnicy przebywają rzekę i kierują się w stronę Mordoru.

AdaptacjeEdytuj

Filmy Edytuj

16px-Information_icon.svg.png Osobny artykuł: Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (film)

  • Film Petera Jacksona Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia z 2001 roku.

GryEdytuj

J.R.R. Tolkien
Dzieła Silmarillion | Dzieci Hurina | Niedokończone Opowieści | Księga Zaginionych Opowieści | Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa | Hobbit, czyli tam i z powrotem | Władca Pierścieni | Ostatnie Legendy Śródziemia | Pan Błysk | Listy | Listy Świętego Mikołaja |
Ekranizacje Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia | Władca Pierścieni: Dwie Wieże | Władca Pierścieni: Powrót Króla | Hobbit: Niezwykła Podróż | Hobbit: Pustkowie Smauga | Hobbit: Tam i z powrotem

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (powieść)

Więcej od Wikii

Losowa wiki