Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (powieść)

Dyskusja0
1651stron na
tej wiki

Przekierowano z Drużyna Pierścienia (powieść)

Drużyna pierscienia ksiazka
Drużyna pierścienia

The Fellowship of the Ring

Autor John Ronald Reuel Tolkien
Gatunek fantasy
Miejsce wyd. Wielka Brytania
Język angielski
Data I wyd. 29 lipca 1954
Data I pl wyd. 1961

Drużyna Pierścienia – pierwsza książka J. R. R. Tolkiena z serii Władca Pierścieni. Tom został po raz pierwszy wydany 29 lipca 1954 w Wielkiej Brytanii. Polskie tłumaczenie pojawiło się dopiero w 1961 roku.

Spis treściEdytuj

Streszczenie Edytuj

Książka rozpoczyna się w momencie, gdy Gandalf odkrywa, że pierścień będacy w posiadaniu Froda jest Jedynym Pierścieniem Saurona. Frodo wraz z Samem, Pippinem i Merrym wyrusza, by zanieśc Pierścień do Rivendell. Gandalf miał im pomóc, ale został uwięziony przez Sarumana. Przez to hobbici musieli sami przejść przez Shire, Stary Las i Mogilne Kopce, ścigani przez Czarnych Jeźdźców. Udało im się dotrzec do Bree, gdzie spotkali Aragorna, a ten pomógł im w dalszej drodze. Niestety Czarni Jeźdźcy ścigali ich i w czasie starcia wbili we Froda zartuty sztylet. Po walce hobbit dowiedział się, że tylko Elrond może go uzdrowić. Na szczęście spotkali posłańca Elronda, Glorfindela, a ten pojechał konno do Rivendell. Czarni Jeźdźcy, za sprawą jego czarów, zostali porwani przez rzekę. Elrond uleczył Froda i utworzył Drużynę Pierścienia, mającą za zadanie pomóc Powiernikowi Pierścienia w wyprawie do Mordoru, gdyż tylko tam można ten Pierścień zniszczyc. W jej skład wchodzą: Frodo, Sam, Merry, Pippin, Aragorn, Legolas, Gimli, Boromir i Gandalf. Drużyna oddaliła się na południe, po czym próbowała przejśc przez Przełęcz Karadrasu. Z powodu śnieżyc i ataków wilków musieli przejśc przez Morię, królestwo krasnoludów. Jak się okazało, krasnoludów zabili orkowie, którzy zdominowali Morię. Po ucieczce od wrogów spotkali przerażającego sługę ciemności - jednego z Balrogów. Po pojedynku z Gandalfem na moście Khazad-Dum spadł z mostu do podziemnej otchłani, ale machnął biczem i zabrał ze sobą Gandalfa. Drużyna, przekonana o śmierci przewodnika, uciekła do Lórien, gdzie poznali Galadrielę. Pokazała ona Frodowi i Samowi swoje zwierciadło, w którym ujrzeli mroczną przyszłośc świata zdominowanego przez Saurona. Po wyjściu z tej krainy elfów popłynęli Wielką Rzeką Anduiną do Mordoru. Zorientowali się, że są śledzeni przez Golluma. W czasie postoju na Amon Hen drużyna rozpada się - Frodo i Sam uciekają i kontynuują podróż samotnie, a reszta drużyny toczy walkę z orkami, podczas bitwy na Amon Hen.

Różnice między filmem a książką Edytuj

  • W filmie nie zostały ukazane sceny ze Starego Lasu, Mogilnych Kopców, domu Toma Bombadila i domu Bolgera.
  • W filmie została pokazana scena, w której Aragorn, Legolas i Gimli urządzają Boromirowi pogrzeb. Według książki scena ta działa się w części 2.

GryEdytuj

J.R.R. Tolkien
Dzieła Silmarillion | Dzieci Hurina | Niedokończone Opowieści | Księga Zaginionych Opowieści | Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa | Hobbit, czyli tam i z powrotem | Władca Pierścieni | Ostatnie Legendy Śródziemia | Pan Błysk | Listy | Listy Świętego Mikołaja |
Ekranizacje Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia | Władca Pierścieni: Dwie Wieże | Władca Pierścieni: Powrót Króla | Hobbit: Niezwykła Podróż | Hobbit: Pustkowie Smauga | Hobbit: Tam i z powrotem

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (powieść)

Więcej od Wikii

Losowa wiki