Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Dorthonion

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Last day of dorthonion by robleskazeppelin-d6gwwat.jpg

Autorka - Šárka Škorpíková

Dorthonion (sind. kraj-sosen) – wyżyna na południe od Ard-galen, stworzona podczas wstrząsów Wielkiej Bitwy Potęg. Jej północne stoki były łagodne, na południe wznosiła się na wrzosowiska, aby opaść gwałtownie urwiskami Ered Gorgoroth. Rozciągała się na 60 staj ze wschodu na zachód (ok 290km) i była pokryta lasami sosnowymi (zwłaszcza w części zachodniej i północnej), a ziemie były tam nieurodzajne. Teren stopniowo wznosił się do góry ku wyżynie usianej mnóstwem małych stawów rozlanych u stóp nagich skał wznoszących się ponad szczyty Ered Wethrin, od których oddzielony był Przełomem Sirionu[1].

Po powrocie Noldorów do Śródziemia, w Dorthonionie osiedli Aegnor i Angrod, którzy czuwali nad krainą będąc wasalami Finroda, a w czwartym stuleciu Pierwszej Ery zamieszkał tu pierwszy ród Edainów. Północne stoki Dorthonionu zniszczono podczas Dagor Bragollach, a wkrótce potem kraj został opanowany przez orków. Opuszczony przez elfów i ludzi, oprócz banitów Barahira, kraj zyskał nazwę Taur-nu-Fuin z powodu potworów Morgotha, które skaziły jego lasy. Dorthonion został wyzwolony na krótko przez Ligę Maedhrosa, lecz znów utracony po Nírnaeth Arnoediad.

W południowym–wschodzie Dorthonionu znajdowało się górskie jezioro Aeluin, charakteryzujące się niezwykle czystą wodą.

Ciekawostki Edytuj

  • Drzewiec śpiewał Merremu i Pippnowi pieśń, w której mówił o sosnach rosnących na wyżynach Dorthorion, gdzie kiedyś wspinał się zimą.

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki