Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Dagor Bragollach

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
The battle of sudden flame by Filat.jpg

Dagor Bragollach - autorstwa Marii Filatovej

Dagor Bragollach – czwarta bitwa o Beleriand stoczona w 455 r. PE. Znana również jako Bitwa Nagłego Płomienia.

PrzebiegEdytuj

Morgoth przerwał oblężenie Angbandu i wysłał swoją armie do ataku na wojska elfów i ludzi, a także ze stoków Thangorodrimu wypuścił rzeki ognia, które spustoszyły równinę i siały popłoch wśród wojsk nieprzyjaciół Morgotha. Od tych rzek ognia bitwa wzięła swą nazwę. Armia Morgotha, prowadząca Balrogów i Glaurunga zniszczyła całą równinę Ard-galen i zatrzymali się pod górami Ered Wethrin i wyżyną Dorthonionu. Było to nieustanne niszczenie i nękanie od zimy przez całą wiosnę.

Polegli Angrod i Aegnor i ich lud rozproszył się w ucieczce.Całość linii umocniń wschodnich, oprócz tych Maedhrosa, została zniszczona. Potworny los spotkał jeźdźców Maglora którzy spłonęli na równinie Lothlann, a ich przywódca zdołał dostać się na Himring. Celegorm i Curufin przedarli się do Nargothrondu, orkowie jednak zdobyli twierdzę na stokach Góry Rerir, zajęli Thargelion i splugawili jezioro Helevorn. Caranthir zdołał uciec przyłączając się do Amroda i Amrasa budujących umocnienia na Amon Ereb. Finrod uniknął zniszczenia i śmierci tylko dzięki odsieczy Barahira będąc otoczonym przez orków na Moczarach Serech. Wrócił do Nargothrondu pozostawiając Barahira walczącego w Dorthonionie.

Pod koniec bitwy ginie Fingolfin, wyzywając Morgotha na pojedynek na polach przed szczytami Thangorodrimu. Najwyższy Król Ñoldorów ranił Władcę Ciemności siedem razy, przez co Morgoth zawsze kulał na zranioną nogę. Ostatecznie Morgoth zabił Fingolfina.

Bitwy w Wojnach o Beleriand

Pierwsza bitwa o Beleriand • Dagor-nuin-Giliath • Dagor Aglareb • Dagor Bragollach • Nírnaeth Arnoediad • Wojna Gniewu

Więcej w Fandom

Losowa wiki