Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Dagor Aglareb

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Dagor Aglareb (zwana także Bitwą Chwalebną) – trzecia bitwa o Beleriand, odbyta w 60 roku Pierwszej Ery.

Przyczyny Edytuj

Przez 60 lat po Dagor-nuin-Giliath Noldorowie‎ budowali swoje siedziby w Śródziemiu. Szpiedzy Morgotha sądzili, że elfowie zajmowali się własnymi sprawami, a czujność ich osłabła. Wysłał więc nową armię orków, poprzedzoną erupcjami ognia w Górach Żelaznych.

Przebieg Edytuj

Część oddziałów orków przedostała się przez Przełom Sirionu i Szczerbę Maglora. Rozproszyły się po wschodzie i zachodzie Beleriandu, prowadząc walkę partyzancką. Byli zwalczani przez Noldorów, wspomaganych przez Círdana. Główne siły orków zaatakowały Dorthonion, gdzie Angord i Aegnor przyjęli impet ich natarcia. Gdy z zachodu i wschodu nadeszli Fingolfin i Maedhros, orkowie znaleźli się w zaciskających się kleszczach i zostali zmuszeni do odwrotu. Ostateczna ich klęska miała miejsce pod samymi bramami Angbandu. Po raz pierwszy zwycięstwo nad Morgothem było zupełne.

SkutkiEdytuj

Po tej bitwie rozpoczęto trwające prawie 400 lat oblężenie Angbandu. W tym czasie pokój przerwało tylko kilka incydentów, np. atak młodego Glaurunga. Morgoth w tym okresie zamiast siłą, działał podstępem i zdradą.

Bitwy w Wojnach o Beleriand

Pierwsza bitwa o Beleriand • Dagor-nuin-Giliath • Dagor Aglareb • Dagor Bragollach • Nírnaeth Arnoediad • Wojna Gniewu

Więcej w Fandom

Losowa wiki