FANDOM

Dúnhere – Rohirrim, władca Harrowdale. Walczył w pierwszej i drugiej bitwie u brodów na Isenie, oraz bitwie na polach Pelennoru.

Historia Edytuj

Dúnhere był siostrzeńcem lub bratankiem Erkenbranda[1]. W pierwszej bitwie u brodów na Isenie walczył pod dowództwem Grimbolda. Także z jego rozkazu wykonał odwrót podczas drugiej bitwy, będąc na czele połowy éoredu[2].

Dúnhere nie brał udziału w obronie Rogatego Grodu, ponieważ, prawdopodobnie z polecenia Gandalfa, udał się do Edoras, by bronić stolicy w razie klęski króla. Był odpowiedzialny za zebranie zbrojnych Rohirrimów w Edoras i założenie obozowiska w swoim ojczystym Harrowdale. 9 marca TE 3019 Dúnhere przyjął króla Théodena, który przybył na przegląd wojsk Rohanu przed wyruszeniem pod Minas Tirith. Razem z Éomerem zasiadał obok władcy w królewskim namiocie w Warowni Dunharrow[3].

Ostatecznie Dúnhere bohatersko zginął, walcząc w bitwie na polach Pelennoru. Wspomina o nim pieśń o mogilnych kopcach Mundburga[4].

Genealogia Edytuj

Erkenbrand
 
nieznane rodzeństwo

DÚNHERE

Etymologia Edytuj

Nazwa Dúnhere pochodzi z języka staroangielskiego (z którego to natomiast wywodzi się język rohirricki). Słowo można podzielić na dwa człony: dún to 'wzgórze', natomiast here tłumaczy się jako 'armia'[5]. Na podstawie tych informacji trudno ustalić co dokładnie miałoby znaczyć imię bohatera.

Ciekawostki Edytuj

  • W niektórych przekładach jego imię zostało spolszczone i brzmi Dúnhern.

Przypisy