FANDOM

Dúnhere – Rohirrim, władca Harrowdale. Walczył w pierwszej i drugiej bitwie u brodów na Isenie, oraz bitwie na polach Pelennoru.

HistoriaEdytuj

Dúnhere był siostrzeńcem lub bratankiem Erkenbranda[1]. W pierwszej bitwie u brodów na Isenie walczył pod dowództwem Grimbolda. Także z jego rozkazu wykonał odwrót podczas drugiej bitwy, będąc na czele połowy éoredu[2].

Dúnhere nie brał udziału w obronie Rogatego Grodu, ponieważ, prawdopodobnie z polecenia Gandalfa, udał się do Edoras, by bronić stolicy w razie klęski króla. Był odpowiedzialny za zebranie zbrojnych Rohirrimów w Edoras i założenie obozowiska w swoim ojczystym Harrowdale. 9 marca TE 3019 Dúnhere przyjął króla Théodena, który przybył na przegląd wojsk Rohanu przed wyruszeniem pod Minas Tirith. Razem z Éomerem zasiadał obok władcy w królewskim namiocie w Warowni Dunharrow[3].

Ostatecznie Dúnhere bohatersko zginął, walcząc w bitwie na polach Pelennoru. Wspomina o nim pieśń o mogilnych kopcach Mundburga[4].

GenealogiaEdytuj

Erkenbrand
 
nieznane rodzeństwo

DÚNHERE

EtymologiaEdytuj

Nazwa Dúnhere pochodzi z języka staroangielskiego (z którego to natomiast wywodzi się język rohirricki). Słowo można podzielić na dwa człony: dún to 'wzgórze', natomiast here tłumaczy się jako 'armia'[5]. Na podstawie tych informacji trudno ustalić co dokładnie miałoby znaczyć imię bohatera.

CiekawostkiEdytuj

  • W niektórych przekładach jego imię zostało spolszczone i brzmi Dúnhern.

PrzypisyEdytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Niedokończone opowieści, „Bitwy u Brodów na Isenie”, przypis 12
  2. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Niedokończone opowieści, „Bitwy u Brodów na Isenie
  3. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Powrót króla, „Przegląd sił Rohanu
  4. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Powrót króla, „Bitwa na polach Pelennoru
  5. Wayne G. Hammond and Christina Scull (eds), The Lord of the Rings: A Reader's Companion, p. 571

Więcej z Fandomu

Losowa wiki