Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Dáin II Żelazna Stopa

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Dáin II Żelazna Stopa (ang. Dáin II Ironfoot) – krasnolud, syn Naina, ojciec Thorina III, władca Żelaznych Wzgórz, król Plemienia Durina w latach 2941 - 3019 i szósty Król pod Górą[1].

Biografia Edytuj

Wojna Krasnoludów z Orkami Edytuj

Był synem Náina. Urodził się w Żelaznych Wzgórzach. Mimo młodego (jak na krasnoluda) wieku wziął udział w wojnie z orkami (2793-2799). W bitwie w dolinie Azanulbizar (2799 rok) zabił wodza orków, Azoga. Czyn ten przyniósł mu wielką sławę. W 2805 roku, po śmierci dziadka Gróra (ojciec jego bowiem zginął w bitwie o Azanulbizar) objął władzę nad Żelaznymi Wzgórzami[2].

Bitwa Pięciu Armii Edytuj

Dáin został władcą Żelaznych Wzgórz. Spokojnie władał tam, aż do 2941 roku. Wtedy to na wieść o odnowieniu przez Thorina II, Królestwa pod Górą, i zabicia smoka Smauga, pośpieszył do Ereboru, gotów zbrojnie wspomóc krewniaka w konflikcie z ludźmi i elfami o bogactwa smoka Smauga. Jednak w obliczu najazdu orków przyłączył się do wcześniejszych przeciwników i walczył w Bitwie Pięciu Armii[3].

Wojna o Pierścień Edytuj

Po śmierci Thorina to Dáin został nowym Królem pod Górą. Jako że był prawowitym spadkobiercą Durina, stanął również na czele plemienia Durina. Sprawiedliwie podzielił się bogactwami smoka z ludźmi i elfami. Dáin okazał się znakomitym i mądrym monarchą. Przekazał Bardowi I Łucznikowi jedną czternastą skarbu smoka, jako że był pełno prawnym spadkobiercą Giriona, władcy Dale. Za jego rządów nastąpił ponowny rozkwit Ereboru, a krasnoludowie żyli w wielkim dostatku. Utrzymywał on przyjaźń z królami Dale, następcami Barda I Łucznika: z jego synem Bainem i jego wnukiem Brandem[4]. W 2989 roku niechętnie zezwolił Balinowi członkowi królewskiego rodu Durina, na wyprawę do Morii[5].

Dain koronacja.jpg

Koronacja króla Dáina Żelaznej Stopy.

W 3017 roku Trzeciej Ery do króla Dáina przybył posłaniec z Mordoru. Zaoferował krasnoludom utracone przez nich ongi pierścienie władzy w zamian za informacje na temat plemienia hobbitów. Oczekiwał również zawarcia sojuszu pomiędzy Sauronem a krasnoludami, chcąc otrzymać w poczet przyjaźni Jedyny Pierścień, który krasnoludy miałyby odebrać jego powiernikowi siłą, lub po dobroci. Dáin odpowiedział wysłannikowi tylko tyle, że musi przemyśleć postawione mu warunki[5].

W 3019 roku, gdy Dale zaatakowała północna armia Mordoru, wsparł króla Branda. Mimo sędziwego wieku, Dáin niezwykle bohatersko walczył w bitwie o Dale, lecz niestety poległ w tej batalii, razem ze swym sojusznikiem królem Dale Brandem. Jego synem był Thorin III Kamienny Hełm[2].

Drzewo GenalogiczneEdytuj

  Δ
Dáin I
ur. 2440 TE
zm. 2589 TE

        Thrór
ur. 2542 TE
zm. 2790 TE
    Frór
ur. 2552 TE
zm. 2589 TE
    Grór
ur. 2563 TE
zm. 2805 TE
                                       
        Thráin II
ur. 2644 TE
zm. 2850 TE
                Náin
ur. 2665 TE
zm. 2799 TE

  Thorin II Dębowa Tarcza
ur. 2746 TE
zm. 2941 TE
    Frerin
ur. 2751 TE
zm. 2799 TE
    Dís
ur. 2760 TE
zm. ? TE
            Dáin II Żelazna Stopa
ur. 2767 TE
zm. 3019 TE

              Fíli
ur. 2859 TE
zm. 2941 TE
    Kíli
ur. 2864 TE
zm. 2941 TE
        Thorin III Kamienny Hełm
ur. 2866 TE
zm. ? CE

Kreacje w adaptacjach Edytuj

Hobbit: Bitwa Pięciu Armii (2014) Edytuj

W adaptacji Hobbita, Dáina zagrał Billy Connolly. Został przedstawiony jako krasnolud z lekko pokręconą i nierozsądną osobowością. Miał mocno rude włosy i brodę. Jeździł na wielkim knurze. Jako broni używał dużego stalowego młota w czerwonych barwach.

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II (2006) Edytuj

Dáin pojawia się w tej grze jako bohater, możliwy do zwerbowania dla frakcji krasnoludów. Jest już królem w dość sędziwym wieku. W boju posługuje się wielkim toporem i szeroką tarczą. Posiada między innymi umiejętność przywołania gwardii złożonej z 3 oddziałów gwardzistów, ulepszonych na maksimum.

Walczył w obronie Esgaroth przed wojskami Mordoru. Zwyciężył, lecz musiał wycofać się do Ereboru, ponieważ nieprzyjaciel stale wysyłał na jego ziemie swoje legiony. Gracz ma wpływ na to, czy Dáin przeżyję Bitwę o Dale. Jeśli tak się stanie, król będzie brał udział w oblężeniu Dol Guldur.

Galeria Edytuj

  • Dain na czele armii z Żelaznych Wzgórz
  • Dain na polu bitwy
  • Karta Kolekcjonerska przedstawiająca Daina
  • Dain w grze Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II
Poprzednik:
Thorin II Dębowa Tarcza
Król plemienia Durina
2941 TE - 3019 TE
Następca:
Thorin III Kamienny Hełm

Poprzednik:
Odnowienie królestwa pod Górą.
Król pod Górą
2941 TE - 3019 TE
Następca:
Thorin III Kamienny Hełm

Poprzednik:
Grór
Władca Żelaznych Wzgórz
2805 TE - 2941 TE
Następca:
Brak, Dáin II sprawował władzę jako król pod Górą

Przypisy Edytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek C, ISBN 978-83-7758-297-8
  2. 2,0 2,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek A, ISBN 978-83-7758-297-8
  3. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Nadejście burzy, ISBN 978-83-241-3951-4
  4. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Droga powrotna, ISBN 978-83-241-3951-4
  5. 5,0 5,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Narada u Elronda,ISBN 978-83-7758-297-8

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Dáin II Żelazna Stopa

Więcej z Fandomu

Losowa wiki