Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Czerwona Księga Marchii Zachodniej

2762strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Czerwona ksiega.jpg

Księga Bilba - kadr z filmu

Czerwona Księga Marchii Zachodniej – niezachowane pierwotne źródło, którego części Tolkien "przetłumaczył" w postaci Hobbita i Władcy Pierścieni. Najstarsze rozdziały owej księgi były napisane osobiście przez Bilba. Dołączono do nich opowieści i luźne notatki Froda a także m.in. obszerne drzewo genealogiczne najważniejszych rodów hobbitów i komentarze dotyczące innych członków Drużyny Pierścienia. Księga ta, a raczej szkarłatna teka, była przechowywana w domu Pod Wieżami, rodowej siedzibie Fairbairnów, strażników Marchii Zachodniej. Z tego powodu była tak nazywana.

Księga przywieziona została w 64 CE do Minas Tirith przez thana Peregrina. Tam na prośbę króla Elessara, w 172 CE, prawdopodobnie po sugestii wnuka Pergrina, została przez pisarza Findegila sporządzona wierna kopia, zwana potem Księgą Thana. Kopia ta była potem przechowywana w Wielkich Smajalach. To właśnie z owej kopii "korzystał" Tolkien spisując historie Bilba i Froda. Kopi Czerwonej Księgi lub jej części było więcej, lecz najwierniejszą była Księga Thana.

Czerwona Księga Periannath jest inną nazwą tej samej księgi. Pochodzi ona od sindarińskiej nazwy hobbitów - Periannath.

Ciekawostki Edytuj

  • W książce druga nazwa została błędnie przetłumaczona jako Czerwona Księga z Periannów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki