FANDOM

W głębinach świata istnieje wiele starszych i gorszych jeszcze niż orkowie stworzeń.

—Gandalf, na pytanie Froda o Czatowniku po wejściu do Morii

Czatownik z wody.png

Czatownik z wody

Czatownik – bliżej nieznany potwór (lub kilka potworów) zamieszkujący głębiny jeziora powstałego pod Zachodnią Bramą Morii po zabarykadowaniu potoku Sirannon.

Historia Edytuj

W ostatnich zapiskach Księgi Mazarbul z TE 2994 pojawia się notatka: "woda sięga do murów zachodniej bramy". Można z tego wnioskować, że Czatownik pojawił się właśnie wtedy, gdy siły zła ponownie odbijały Morię zasiedloną przez krasnoludów po wyprawie Balina. Prawdopodobnie przybył z głębi Morii przez Drzwi Durina do Sirannonu i zatamował go tak, że w niewielkiej kotlinie utworzyło się muliste jezioro, którego strzegł. Schwytał co najmniej jednego krasnoluda, Óina, co zostało potwierdzone w Księdze Mazarbul.[1]

13 stycznia TE 3019 spotkała go Drużyna Pierścienia, przy wchodzeniu do Morii. Najpierw dostrzeżono ruch wody i bulgotanie po tym, jak członkowie Drużyny przechodzili przez spływającą do jeziora strugę. Czatownik zaatakował prawdopodobnie zwabiony kamieniem, wrzuconym do wody przez Boromira i gdy Drużyna wchodziła do Morii, pochwycił Froda, którego ocalił Sam, uderzając czatownika nożem. Po wejściu Drużyny do Morii, Czatownik zatrzasnął bramę, a także zawalił ją głazami i wyrwanymi drzewami. [2]

Dalsze losy Czatownika są nieznane.

Opis Edytuj

Wygląd całego czatownika pozostaje nieznany, gdyż żył pod wodą. Z jego jedynego opisu, ze spotkania z Drużyną Pierścienia wiadomo, że z wody wyszło co najmniej dwadzieścia długich, krętych macek, które były zielone i fosforyzujące oraz wydawały intensywny smród. Macki posiadały wielką siłę, pozwalającą np. wyrywać wielkie drzewa. Fakt, że sięgnął on właśnie po Froda może oznaczać, że kierowała nim świadoma wola, być może wola jego pana, Saurona. [3]

Adaptacje Edytuj

Fff.png

Czatownik zatrzaskujący Bramy Morii w filmie z 1978 roku

Władca Pierścieni (1978) Edytuj

Dodany zostaje wątek krótkiej walki Aragorna i Boromira z czatownikiem.

Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia Edytuj

W filmie Petera Jacksona jest podobnie, z tym, że także Legolas strzela do bestii, której głowa i paszcza także wynurzają się z wody.

7EBxH.jpg

Przypisy Edytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, Wędrówka w ciemnościach, ISBN 978-83-7758-303-6
  2. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, Most Khazad-dûm , ISBN 978-83-7758-303-6

Więcej z Fandomu

Losowa wiki