Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Cirth

2763strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Balin cirth.jpg

Imię "Balin" napisane pismem Morii wzorowanym na cirth.

Cirth – pierwotne pismo sindarskie.

Historia Edytuj

Wypracowanie alfabetu sindarińskiego rozpoczęło się jeszcze w czasach uwięzienia Melkora. Liternictwo to stosowano do rzeźbienia napisów w drewnie, metalu lub kamieniu, dlatego miało proste linie.

Unowocześnieniem Cirthu zajął się mędrzec i pieśniarz z dworu Thingola - Daeron, który opracował Długie runy (Angerthas Daeron), który prawdopodobnie zaadaptował unowocześnienie dokonane przez elfów z Eregionu. Później pismo to zostało zastąpione przez Tengwar. Jednak wcześniej zostało przyjęte prze Krasnoludów i przez ludzi. W Drugiej Erze runy krasnoludzkie uległy kilku drobnym zmianom w Morii - znane są jako Angerthas Moria. W Trzeciej Erze z nich rozwinęła się kolejna odmiana - Angerthas Erebor.

Ciekawostki Edytuj

  • Pierwotnie Cirth nie zawierał takich zgłosek jak rh, lh, mh, v, y, œ - związane to było z faktem, że pierwotny sindariński prawdopodobnie nie zawierał ich.
  • W miarę rozwoju cirth zawierał litery symbolizujące dźwięki z innych języków z danego rejonu, tak aby można nim było pisać także języku innej rasy. Właśnie to, obok łatwości rzeźbenia liter, przyczyniło się do popularyzacji pisma wśród Krasnoludów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki