Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Christopher Lee

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Christopher Lee
Christopherlee.jpg
Imię i Nazwisko Christopher Lee
Data Urodzenia 27 maja 1922 roku
Miejsce Urodzenia Londyn
Data śmierci 7 czerwca 2015 roku
Miejsce śmierci Londyn
Zawód Aktor
Odgrywana Rola Saruman

Christopher Frank Carandini Lee (ur. 27 maja 1922 w Belgravii w Londynie, zm. 7 czerwca 2015 w Londynie) – brytyjski aktor.

Biografia Edytuj

Był synem pułkownika 60. korpusu strzelców królewskich i hrabiny Estelle Marie Carandini di Sarzano, słynnej piękności edwardiańskiej, którą uwiecznili na swych płótnach John Lavery, Oswald Birley i Olive Snell. Uczył się w Eton College i Wellington College. Gdy był młody, pracował jako goniec zarabiając funta tygodniowo. W trakcie II wojny światowej służył w Królewskich Siłach Powietrznych RAF.

Gdy wojna się skończyła, Christopher związał się z brytyjską wytwórnią filmową Rank. Nagrywał utwory muzyczne, między innymi Opowieść Żołnierza Strawinskiego, występował w radiu, teatrze i filmach.

Rola hrabiego Drakuli w filmie wytwórni Hammer Horror przyniosła mu sławę. Grał w filmach reżyserowanych między innymi przez Johna Hustona, Josepha Loseya, Orsona Wellesa, Nicholasa Raya, Michaela Powella, Billy'ego Wildera, Stevena Spielberga, Johna Landisa, Tima Burtona i Petera Jacksona). Najpopularniejsze filmy, w których zagrał to to między innymi Człowiek ze złotym pistoletem (z serii filmów o Jamesie Bondzie) czy też The Wicker Man. Christopher Lee, mimo swojego sędziwego wieku (90 lat), wciąż jest popularnym i sprawnym aktorem, o czym świadczą jego role w filmach z serii Władca Pierścieni (Saruman) czy też Gwiezdne wojny (Hrabia Dooku). Grał także kardynała Wyszyńskiego w amerykańskiej wersji Jana Pawła II.

Znany jest również ze swojego zaangażowania (od 2003 roku) w działalność zespołu Rhapsody of Fire. W ramach tego włoskiego powermetalowego zespołu był lektorem oraz "wokalistą pobocznym" (ze względu na jego niezwykły niski głos). W marcu 2010 ukazała się płyta w klimatach symfoniczno-metalowych zatytułowana "Charlemagne: By the Sword and the Cross" nagrana przez Chrisa Lee.

W 1973 pojawił się na okładce albumu Paula McCartneya Band on the Run. Jest kuzynem Iana Fleminga - autora książek o Jamesie Bondzie. W czasie drugiej wojny światowej wraz z nim służył w wywiadzie brytyjskim.

Lee zmarł w dniu 07 czerwca 2015 o 8:30 z powodu problemów oddechowych i niewydolności serca.

FilmografiaEdytuj

Christopher Lee zapisał się w księdze Guinnesa jako aktor, który zagrał w największej ilości produkcji kinowych i telewizyjnych, w tym wielu nieanglojęzycznych (sam będąc Brytyjczykiem) – włoskich, francuskich, niemieckich, hiszpańskich i rosyjskich. Jego pełen dorobek to ponad 250 ról w tyluż filmach.

W filmowej trylogii Władca Pierścieni i Hobbit: Niezwykła podróż oraz Hobbit: Bitwa Pięciu Armii zagrał Sarumana.

CiekawostkiEdytuj

  • Christopher Lee osobiście znał Tolkiena. Poznał go w jednym z pubów.
  • Jego matka była włoską hrabiną i był przez nią spokrewniony z Karolem Wielkim, a także z Robertem E. Lee - dowódcą konfederatów.
  • Jako dziecko w latach 20. spotkał księcia Jusupowa i wielkiego księcia Dymitra Pawłowicza - zabójców Rasputina.
  • W wieku 17 lat w Paryżu widział egzekucję Eugena Weidmana - ostatniego publicznie straconego za pomocą gilotyny człowieka we Francji.
  • Podczas II wojny światowej wstąpił do RAF, ale nie pozwolono mu latać w związku z problemem z oczami. Został więc oficerem wywiadu dla Long Range Desert Patrol - przodków SAS, czyli brytyjskich służb specjalnych. Walczył z nazistami w Afryce, odbywając często nawet i 5 misji dziennie. Pomagał w wyzwoleniu Sycylii. Powstrzymał bunt wśród podległych sobie żołnierzy i wspiął się na Wezuwiusz na 3 dni przed jego wybuchem.
  • W latach 50. Lee był zaręczony z Henriette von Rosen, córką hrabiego Fritza von Rosena. Hrabiemu najwyraźniej nie spodobał się Lee, bo wynajął prywatnych detektywów do zbadania aktora. Hrabia ostatecznie zgodził się na ślub Lee ze swoją córką, pod warunkiem, że Lee dostanie błogosławieństwo króla Szwecji. Owo błogosławieństwo Lee otrzymał.
  • Na prośbę jego żony informację o jego śmierci podano dopiero 11 czerwca 2015 roku.
  • Hobbit: Bitwa Pięciu Armii był ostatnim filmem, w którym grał Lee.
  • Według jednej z anegdot, gdy ktoś mówił mu, że widział wszystkie jego filmy, aktor lubił odpowiadać "Nie, nie widziałeś".
  • Starał się o rolę Gandalfa, jednak uznano, że jest za stary na sceny walki i powierzono mu rolę Sarumana.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki