Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Celebrimbor

2463strony na
tej wiki
Dyskusja0
Im Narvi hain echant: Celebrimbor o Eregion teithant i thiw hin.

—fragment inskrypcji na Zachodniej Branie Morii

Celebrimbor (czyt. Kelebrimbor) (srebrnoręki) – elf, książę Ñoldorów, ostatni potomek Fëanora, założyciel Gwaith-i-Mirdain, twórca Trzech Pierścieni oraz współtwórca Siedmiu i Dziewięciu.

Historia Edytuj

Celebrimbor w Nargothrondzie Edytuj

Był synem Curufina i wnukiem Feanora. Gdy jego ojciec i Celegorm w 466 PE w niesławie opuścili Nargothrond, Celebrimbor pozostał u boku Orodretha i odżegnał się od uczynków ojca, związanych z ciążącej na nim przysiędze Feanora.

Celebrimbor w Eregionie Edytuj

W drugiej erze zamieszkał w Eriadorze i był jednym z poddanych Galadrieli i Celeborna, którzy ok. 700 DE założyli w sąsiedztwie Khazad-dum królestwo Eregionu. Celebrimbor działał tam jako rzemieślnik i artysta. Współpracował z krasnoludami i utrzymywał przyjaźń z Narwim, z którym utworzył m.in. inskrypcje na Bramie Durina. Dzięki tej współpracy dwóch ras Khazad-dum wypiękniał a Eregion znacznie się wzmocnił.

Pierścienie Władzy Edytuj

Ok. 1200 DE wbrew wątpliwościom Galadrieli przyjął w Eregionie Saurona, przedstawiającego się jako Annatar, wysłannik Valarów. Za jego namową utworzył potężne bractwo kowali Gwaith-i-Mirdain, uczące się odeń sztuk obróbki metali. Ok. 1350/1400 DE także pod wpływem Saurona, Celebrimbor wypowiedział Galadrieli i Celebornowi otwarty bunt, sam stając się Władcą Eregionu. Ok. 1500 DE Celebrimbor wraz z innymi kowalami rozpoczął wg. wytycznych Saurona wykuwanie Pierścieni Władzy. Oprócz Siedmiu i Dziewięciu wykuł jednak także w 1590 DE Trzy Pierścienie, będące w pełni jego własnym dziełem.

Wojna z Sauronem i śmierć Celebrimbora Edytuj

W 1600 DE Celebrimbor odkrył jednak istnienie Jedynego Pierścienia i podstęp Saurona, udał się więc do Lothlorien, na naradę z Galadrielą. Postanowił ukryć pierścienie, oddał jej więc Nenyę, podczas gdy pozostałe dwa pierścienie przesłał Gil-galadowi. Sauron, chcąc odebrać pierścienie wypowiedział w 1693 DE wojnę elfom. W 1697 DE zrozpaczony Celebrimbor zastąpił Sauronowi schody przed wejściem do Domu Mirdain, został jednak pojmany. Sauron zdobył Dziewięć Pierścieni, a torturując Celebrimbora, dowiedział się także gdzie jest Siedem. Elf nie wyjawił jednak, gdzie są trzy i został zabity. Jego przeszyte strzałami ciało kazał Sauron nabić na pal i nieść na czele wojsk w starciu z wojskami Elronda.

Charakterystyka Edytuj

Choć Celebrimbor odstąpił od uczynków swych przodków, posiadał wielką pasję tworzenia, charakterystyczną dla Noldorów. Po swoim ojcu i dziadku odziedziczył zręczne ręce i talent do tworzenia. Był największym artystą w Eregionie i skrycie pragnął dorównać mistrzowstwu Feanora. Był uczciwy, ale z powodu swojej pasji dał się zmanipulować Sauronowi.

AdaptacjeEdytuj

Śródziemie: Cień Mordoru Edytuj

Celebrimbor występuje w grze Śródziemie: Cień Mordoru. Jest tam jednym z protagonistów.

Ciekawostki Edytuj

  • W pierwotnej koncepcji Celebrimbor nie był potomkiem Curufina, lecz jednym z poddanych Turgona, który uszedł z Gondolinu.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki