Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Cardolan

2762strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Cardolan
Cardolan1.jpg
Mapa Królestwa
Lata Istnienia 861 TE-(3018-3019)TE
Stolica Tharbad

Królestwo Cardolan a później Księstwo Cardolan – królestwo (później księstwo) Dúnedainów na wygnaniu, jedno z trzech Północnych Królestw Dunedainów powstałych po podziale Arnoru w 861 TE, obok Arthedainu oraz Rhudauru. Było drugim co do siły i wielkości z Królestw Północnych, w którym panowali potomkowie Isildura. Na skutek wojen z Angmarem, królestwo znacząco podupadło. Po pewnym czasie, królowie Cardolanu z linii Isildura wymarli i władzę nad królestwem przejęli Dúnedainowie nie będący pochodzenia królewskiego. Wówczas to władcy Cardolanu stali się książętami, przyjmując ten tytuł i uznając władze zwierzchnią królów Arthedainu. Cardolan stał się księstwem wasalnym królów z Fornostu. Jednak po Wielkim Mórze, księstwo ostatecznie wyludniało i upadło.

PołożenieEdytuj

Znajdowało się one środkowej części Eriadoru. Granice wyznaczone były tam przez rzekę Brandywinę od zachodu, natomiast od wschodu oblewany był przez wodę rzeki Mitheithel. Wschodni Gościniec znajdował się na północy, a z południa morze. W granicach Cardolanu znajdowała się także Kraina Kurhanów, w której grzebano zmarłych Arnorczyków.

HistoriaEdytuj

Cardolan powstał w 861 roku TE, po tym kiedy król Amlaith, nie mogąc dojść do porozumienia ze swymi młodszymi braćmi podzielił królestwo Arnoru, aby nie popuścić do wojny domowej.
Cardolan 2.jpg

Wzgórza Kurchanów

W Cardolanie panowała boczna gałąź Linii Północnej (dynastii Isildura ), wywodząca się od jednego z synów króla Arnoru, Eärendura. Cardolan przez kolejne lata rywalizował z pozostałymi państwami, Arthedainem i Rhudaurem. Dochodziło do kolejnych sporów i wojen, toczonych głównie o Wichrowe Wzgórza i wieżę Amon Sûl, w której przechowywano najważniejszy z palantírów Arnoru (Kryształ Amon Sûl). W czasie Wielkiego Moru ludność Cardolanu została kompletnie wyniszczona.

W 1050 roku TE w Cardolanie osiedlili się pierwsi hobbici.

Królowie i Książęta Cardolanu Edytuj

W Cardolanie po podziale Arnoru władze przejął potomek Isildura, młodszy syn Eärendura, i młodszy brat Amlaith. Pierwszy władca Cardolanu przyjął tytuł królewski stając się tym samym pierwszym królem tej krainy. O królach Cardolanu mało wiadomo, prócz tego że pochodzili oni z linii Isildura. Wiadomo że stolicą królestwa jak i siedzibą królów było miasto Tharbad. W czasie panowania Argeleba I, króla Arthedainu w Cardolanie wymarła linia potomków Isildura. Wówczas to królami stali się ludzie z poza linii Elrosa, jednak na skutek roszczeń Argeleba który ogłosił się królem całego Arnoru, ostatni król Cardolanu uznał jego zwierzchnictwo i zawarł sojusz z Arthedainem, zrzekł się również tytułu królewskiego. Od tej pory Cardolanem mieli rządzić książęta uznający władze zwierzchnią królów Arthedainu. Taki stan rzeczy trwał aż do ostatecznego upadku królestwa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki