FANDOM

Calmacil (1058 - 1304 TE, quen. Jasny Miecz) – osiemnasty król Gondoru, syn Atanatara II.

Biografia Edytuj

Calmacil objął tron po swoim starszym bracie, Narmacilu I, który zmarł w 1294 roku Trzeciej Ery. Niestety z racji swojego podeszłego wieku nie był w stanie sprawować należytej władzy nad Gondorem, dlatego utrzymał swojego syna, Minalcara, na stanowisku Regenta, aby ten w jego imieniu sprawował rządy. Jego panowanie było jednym z najkrótszych w historii Południowego Królestwa. Jego drugim synem był Calimehtar, którego wnuk, Castamir, zdobył siłą władzę w królestwie w czasie wojny domowej zwanej Waśnią Rodzinną.

Ciekawostki Edytuj

  • Tolkien nadał osiemnastemu królowi Gondoru identyczne imię jak osiemnastemu władcy Númenoru - Tar-Calmacilowi. Niektórzy z badaczy jego twórczości sądzą, że miało to symbolizować początki chylenia się Gondoru ku upadkowi, podobnie jak miało to miejsce w Númenorze, za czasów panowania osiemnastego króla, który nie tylko zaczął prowadzić intensywne podboje w Śródziemiu, ale także jako pierwszy używał adûnaickiej formy swojego imienia, co było zerwaniem z wielowiekową tradycją. Twierdzenie to ma o tyle słuszne podstawy, że imię Calmacil (z quen. Jasny Miecz) nie bardzo pasowało do króla, który nigdy nie walczył, a w dodatku objął tron w starczym wieku.
Poprzednik:
Narmacil I
Król Gondoru
1294 - 1304 TE
Następca:
Rómendacil II