Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Calacirya

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Calacirya (Kalakiria, Szczelina Światła) (qya. światło-wąwóz) – olbrzymi wąwóz, a także przełęcz w górach Pelóri, na północ od Taniquetilu. Tamtędy na wschód rozlewał się blask Dwóch Drzew z Błogosławionego Królestwa. Tam mieszkała pierwotnie większość Eldarów. U zachodniego wylotu tego wąwozu leżała góra Túna, na której szczycie znajdowało się miasto Tirion. Stamtąd, dzięki cieniowi rzucanemu przez górę widać było gwiazdy zazwyczaj przyćmiewane przez blask Dwóch Drzew. W ścianach tego wąwozu było pełno klejnotów.

Po ukryciu Valinoru Valarowie zdali sobie sprawę, że elfy potrzebują zarówno powietrza z zewnątrz jak i widoku gwiazd, dlatego nie zamknęli całkiem gór zostawiając przesmyk. Nie chcieli także całkiem rozdzielać Vanyarów i Ñoldorów od Telerich na wybrzeżu, i wyspie Tol Eressëa leżącej przed Zatoką Eldamar. Elfowie mieszkali tam właśnie ze względu na światło, gwiazdy i powietrze przenikające przez wąwóz.

Od nazwy wąwozu pochodziła nazwa części wybrzeża leżąca nad zatoką - Kalakiriande.

Ciekawostki Edytuj

  • Nazwa tego wąwozu została użyta przez Galadrielę w lamencie Namárië: "... mgła na zawsze kryje klejnoty Calaciryi".

Więcej z Fandomu

Losowa wiki