Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Brethil

2762strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Brethil2a.jpg

Wojowniczka ludu Halethy w Brethilu (graf. Mithgaraf)

Brethil – rozległe brzozowe lasy, leżące pomiędzy Sirionem a Teiglinem, na południe od Gondolinu. Las ten leżał za Obręczą Meliany, choć stanowił część Doriathu. Najokazalszym miejscem w lesie było wzgórze Amon Obel, dominujące nad okolicą.

Historia Edytuj

Brethil3.jpg

Brethil w jesieni (graf. Mithgaraf)

Za pozwoleniem Thingola, las został zamieszkany przez Lud Halethy, zwany również Haladinami, co było korzyścią dla króla, ponieważ ludzie ci chronili przeprawy na Teiglinie. Ludzie ci na wzgórzu zbudowali Obel Halad. Kiedy dowodził nimi Brandir, zamieszkał tam Túrin Turambar i jego siostra Niënor.

Ludność Brethilu przez stulecia ochraniała Nargothrond, a także brała udział w Nírnaeth Arnoediad, gdzie większość ludu zginęła, w tym ich przywódca Handir.

Po zniszczeniu Nargothrondu przybył tutaj Túrin i odpoczywał tu aż do czasu, gdy usłyszał o Glaurungu, ojcu wszystkich smoków. Ostatecznie pokonał go na pograniczu Brethilu.

Etymologia Edytuj

Nazwa pochodzi z sindarinu, oznacza "srebrne brzozy", a nadały ją Elfy Szare, zachwycone pięknem tego miejsca. Inna nazwa to Sarch nia Chîn Húrin (Grobowiec Dzieci Húrina).

Ciekawostki Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki