Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Boromir

2054strony na
tej wiki
Dyskusja0
Boromir
Boromir2
Informacje biograficzne
  • Tytuły
  • Dowódca straży Białej Wieży 
  • Lata życia
  • 2978 TE - 3019 TE 
  • Rasa
  • Człowiek 
  • Kraina
  • Gondor 
  • Broń
  • Miecz 
  • Wielki Róg 
Opis fizyczny
  • Płeć
  • Mężczyzna 
  • Kolor włosów
  • Ciemne 
  • Kolor oczu
  • Szare 
Rodzina
  • Rodzice
  • Rodzeństwo
Boromir (2978 TE – 26 Lutego 3019 TE)[1] – syn namiestnika Gondoru - Denethora II, starszy brat Faramira, dowódca straży Białej Wieży[2] i jeden z dziewięciu członków Drużyny Pierścienia.[3]

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Urodził się w 2978 roku Trzeciej Ery, pięć lat przed swoim bratem Faramirem. Bracia kochali się serdecznie, nigdy nie dochodziło między nimi do rywalizacji o łaski ojcowskie. Faramirowi wydawało się niemożliwe, żeby ktokolwiek w Gondorze mógł współzawodniczyć z Boromirem. [2]

W przeddzień ataku Saurona na Osgiliath bracia mieli sen. Widzieli jak na wschodzie niebo ogarnia mrok i wzbiera się na nim burza. Z kolei na zachodzie dojrzeli blade światło i daleki głos. Głos ten wołał do nich:

Znajdź miecz, który był złamany,
Imladris kryją go jary
Tam lepsza znajdzie się rada
Niźli Morgulu czary
Tam też się znak ukaże
Że bliska już jest godzina...
Lśni zguba Isildura-
Niziołek się nie ugina.

Obaj nie mogli pojąć tych słów, dlatego zwrócili się o pomoc do swojego ojca Denethora. Namiestnik wyjaśnił im, że Imladris to starodawna nazwa w której elfowie nadali dolinie Rivendell. Zrozpaczony Faramir postanowił wyruszyć na północ do domu Elronda półelfa, jednak wyprawa wydawała się być zbyt niebezpieczna, toteż Boromir wziął na siebie to zadanie. Ojciec jego wzdragał się wielokrotnie, nim pozwolił mu ruszyć. [3]

Następnego dnia (20 czerwca 3018)[4] wojska Mordoru uderzyły na Osgiliath. Boromir dowodził obroną ostatniego mostu, zanim nie został zburzony po przejściu ostatnich niedobitków Gondoru. Tylko czterech ludzi zdołało przetrwać: Boromir, Faramir i dwóch towarzyszy, rzucając się do rzeki Anduiny i przepływając ją wpław. [3]

Narada u Elronda Edytuj

Wyprawa Boromira do Rivendell rozpoczęła się 4 lipca 3018 roku[4] i trwała sto dziesięć dni. Jakiś czas po jego przybyciu, w domu Elronda odbyła się wielka narada. W trakcie jej trwania Boromir odkrył rozwiązanie zagadki, przedstawił sytuację w jakiej znalazło się królestwo Gondoru na południu i dowiedział się o mocy Jedynego Pierścienia. Zasugerował również wykorzystanie artefaktu przeciwko Władcy Ciemności i prosił o możliwość dostarczenia go do Minas Tirith. Elrond odrzucił jego propozycję, mówiąc że wszystko co za jego sprawą dokonane, obraca się w złe.[3]
Boromir 2

Boromir w Osgilitath. Klatka z filmu Władca Pierścieni: Dwie Wieże.

Drużyna Pierścienia Edytuj

Boromirowi zależało na powrocie do Minas Tirith, lecz zgodził się dołączyć do Drużyny Pierścienia. Celem tej organizacji było zniszczenie Jedynego Pierścienia w ogniu Góry Przeznaczenia w Mordorze, oraz udzielenie pomocy Powiernikowi Pierścienia: Frodowi Bagginsowi. Oprócz Boromira z niziołkiem powędrowało siedmiu innych towarzyszy; przedstawicieli Wolnych Ludów Śródziemia.[5]

Śnieżyca nad Caradhrasem Edytuj

Drużyna wyruszyła z Rivendell o zmroku 25 grudnia 3018 roku Trzeciej Ery.[4] Po kilku tygodniach marszu dotarli go Hollinu, a następnie próbowali przedostać się na drugą stronę Gór Mglistych przez przełęcz Caradhras. Boromir, który wychował się w cieniu Gór Białych i posiadał pewną wiedzę na temat górskich wspinaczek, polecił każdemu członkowi drużyny wziąć na grzbiet wiązkę drewek. To uratowało jego towarzyszy od zamarznięcia podczas śnieżycy nad Caradhrasem. Ostatecznie jednak cała drużyna została zmuszona znaleźć inną drogę, ponieważ przełęcz została zasypana przez śnieg. Następnego dnia Boromir i Aragorn odśnieżyli drogę powrotną i bezpiecznie sprowadzili czterech hobbitów z drużyny z Caradhrasu.[5]

Przeprawa prze Morię Edytuj

Po nieudanej próbie przeprawy przez Przełęcz Czerwonego Rogu, drużyna musiała dokonać wyboru dalszej drogi. Boromir zasugerował przeprawę przez Wrota Rohanu, bród na Isenie, oraz Lebennin. Gandalf odrzucił jego propozycję, wyjaśniając drużynie, że poprzez zdradę Sarumana ziemie Rohanu nie są już bezpieczne. Czarodziej zaproponował przejście przez Morię, co wydawało się jedynym możliwym wyjściem.[6]
Boromir 3

Boromir na Naradzie u Elronda. Klatka z filmu Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia.

Boromir zgodził się na propozycję czarodzieja, jednak u wrót Morii wpadł we wściekłość, ponieważ Gandalf nie znał hasła, które otworzyło by im Drzwi Durina prowadzące do dawnej siedziby krasnoludów. Zażenowany Boromir cisnął z rozmachem kamień w czarną wodę, zalegającą w jeziorze nieopodal bramy Morii. To przebudziło Czatownika, potwora grasującego w głębinach jeziora. Na szczęście drużynie w porę udało uciec się przed napastnikiem do czeluści kopalni Morii.[6]

Podczas wędrówki drużyna została zaskoczona przez orków. Jej członkowie schronili się w Sali Mazarbul i odparli atak nieprzyjaciół. W trakcie starcia Boromir zatrzasnął drzwi do komnaty własnym ciałem, a potem zaklinował odłamkami mieczy i kołkami. Po ucieczce z komnaty Drużyna Pierścienia udała się w stronę mostu Khazad-dûm. Byli ścigani przez Balroga i orków. W trakcie pościgu Boromir wyciągnął swój oprawiony w srebro róg i wydobył z niego dźwięk, który przeraził gobliny. Kiedy jednak echo rogu umilkło, wrogowie znów ruszyli naprzód.[7]

Na moście Khazad-dûm dopadł ich Balrog. Gandalf stanął na środku budowli zagradzając potworowi przejście. W trakcie starcia Boromir i Aragorn z okrzykami bitewnymi rzucili się aby pomóc czarodziejowi. On jednak w tym momencie smagnął most swoją różdżką, burząc go tuż u stóp Balroga. Potwór runął z okropnym wrzaskiem naprzód, spychając z mostu również Gandalfa. Boromir i Aragorn ledwie uciekli przed zapadającą się konstrukcją.[7]

Pobyt w Lothlórien Edytuj

Po śmierci Gandalfa w Morii Aragorn zaproponował drużynie udanie się do Lórien. Początkowo Boromir sprzeciwił się jego propozycji, ponieważ w tradycji Gondoru kraina Lothlórien cieszy się złą sławą. Niewielu z tych co weszło do Złotego Lasu już z niego powróciło. Aragorn zdołał go jednak przekonać do zmiany zdania.[8]
Boromir TN 2

Ostatnia walka Boromira. Ilustracja Teda Nasmitha.

Drużyna Pierścienia została ciepło powitana w królestwie Galadrieli i Celeborna. Po miesięcznym pobycie w krainie elfów, przychodzi czas pożegnania. Każdy członek drużyny opuszczający Lórien otrzymał dar od pani Galadrieli. Darem dla Boromira był pas ze złota.[9]

Wielka Rzeka Edytuj

Drużyna otrzymała od elfów z Lothórien trzy łodzie, którymi mieli spłynąć rzeką Anduiną na południe. Boromir dzielił łódź z Merrym i Pippinem. Dwaj hobbici czuli się w swojej łodzi nieswojo, ponieważ Boromir to mruczał coś do siebie, to gryzł paznokcie, jakby gnębiły go jakieś niepokoje. Czasem chwytał za wiosła i doganiał łódź Aragorna. Pippin siedzący na dziobie dostrzegał w jego oczach dziwny błysk, kiedy rycerz spoglądał na Froda.[10]

Po kilku dniach rejsu Boromir zaproponował porzucenie łodzi i udanie się na południowy zachód do Rzeki Entów, a następnie prosto do Gondoru. Pomysł wydawałby się być dobry, lecz Frodo nie chciał wybierać drogi do Minas Tirith. [10]

Śmierć Boromira Edytuj

Po dziesięciu dniach spływu Drużyna Pierścienia dotarła do Nen Hithoel. W pobliżu mieściła się dawna strażnica Gondoru: Amon Hen. Był to czas decyzji Powiernika Pierścienia, który miał przesądzić o losach wyprawy. Frodo miał do wyboru: ruszyć prosto do Mordoru, lub udać się do Minas Tirith. Aragorn dał mu czas do namysłu w samotności. Hobbit oddalił się nieco od kompanii, a Boromir podążył za nim.[11]
Boromir TN

Śmierć Boromira. Ilustracja Teda Nasmitha.

Rycerz próbował nakłonić Froda do wykorzystania Jedynego Pierścienia przeciwko Sauronowi. Niziołek pamiętał jednak słowa Elronda i nie zamierzał oddawać skarbu Boromirowi. Wówczas gondorczyk wpadł w szał i postanowił siłą odebrać Frodowi pierścień. Powiernik zdołał uciec przed gniewnym rycerzem, który przeklął jego i rasę hobbitów. Jakiś czas później Boromir żałował swych słów i czynów. [11]

Drużyna wypytywała go o zdarzenia, do jakich doszło pod nieobecność Froda. Boromir mógł odpowiedzieć im tylko tyle, że niziołek zbiegł. Merry i Pippin pobiegli szukać kuzyna, podobnie uczynił Sam Gamgee. Aragorn polecił Boromirowi chronić niziołków.[11]

Kiedy ich odnalazł, byli otoczeni przez zgraję orków. Boromir zabił wielu napastników, lecz wciąż przybywali nowi. Głos jego rogu dotarł do uszu Aragorna. Dźwięk rogu słabł z każdą chwilą, aż w końcu zamarł i dało się słyszeć tylko wrzaski orków. Kiedy strażnik dotarł na miejsce ujrzał Boromira. Ostrze jego miecza było strzaskane tuż przed rękojeścią, zaś róg pęknięty na dwoje. Dookoła leżało przynajmniej dwudziestu martwych napastników. Tuż przed śmiercią wyjawił Aragornowi próbę pozyskania pierścienia od Froda. Poinformował strażnika również o porwaniu niziołków przez nieprzyjaciół. Boromir uśmiechnął się słabo po czym zmarł. Taki był koniec dziedzica Denethora.[12]

Następstwa Edytuj

Boromir 4

Pożegnanie Boromira

Aragorn, Legolas i Gimli postanowili godnie pochować Boromira. Nie mogli jednak marnować zbyt wiele czasu na usypywanie kurhanu. Dlatego ciało poległego włożyli do łodzi, razem z jego mieczem i rogiem i powierzyli Anduinie. 29 lutego (trzy dni po śmierci Boromira) Faramir ujrzał łódź z ciałem Boromira dryfującą w dół rzeki.[12]

Charakterystyka Edytuj

Boromir był rosłym mężczyzną, o pięknych i szlachetnych rysach twarzy, długich, czarnych włosach i siwych oczach.[3] Był podobny do ojca z urody i dumy, lecz z niczego więcej. Przypominał bardziej króla Eärnura. Interesowało go wojenne rzemiosło, nie czuł zamiłowania do starych ksiąg, chociaż lubił słuchać opowieści o dawnych bitwach.[2]

Etymologia Edytuj

Boromir otrzymał imię po Boromirze, namiestniku Gondoru.[1]

Boromir to imię zaliczane do form mieszanych, zawierających słowa pochodzące z Quenyi i Sindarinu.[13]

Kreacje w adaptacjach Edytuj

Władca Pierścieni (1978) Edytuj

Boromir 1977

Boromir w adaptacji z 1978 roku

Głosu Boromirowi użyczył Michael Graham Cox. Jego wygląd został zainspirowany stereotypowym obrazem wikinga. Nosi na sobie futrzaną tunikę oraz rogaty hełm.

Władca Pierścieni (trylogia filmowa) Edytuj

Postać Boromira pojawia się w trzyczęściowej adaptacji filmowej Petera Jacksona.

Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (2001) Edytuj

Rolę Boromira odtwarza aktor Sean Bean. W przeciwieństwie do książki, postać ta ginie pod koniec pierwszej części, przeszyta strzałami wodza Uruk-hai, Lurtza.

Władca Pierścieni: Dwie wieże (2002) Edytuj

Boromir 2002

Boromir w grze z 2002 roku

W edycji rozszerzonej tego filmu ukazano niewystępującą w książce scenę. Boromir ogłasza ludziom z Gondoru odbicie Osgiliath z rąk orków. Po udanym przemówieniu udaje się do ojca i brata. Denethor informuje go o odnalezieniu Jedynego Pierścienia i radzi mu ruszyć do Rivendell na naradę. Boromir żegna Faramira, po czym odjeżdża konno na północ.

Władca Pierścieni: Powrót Króla (2003) Edytuj

Scena śmierci Boromira ukazana jest podczas gdy Pippin wyjaśnia namiestnikowi Gondoru okoliczności śmierci jego syna.

W edycji rozszerzonej podczas rozmowy z Faramirem, Denethorowi ukazuje się wizja Boromira, kroczącego dumnie w stronę ojca.

Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (gra z 2002 roku) Edytuj

James Horan udziela głosu Boromirowi. Jego śmierć nie jest dokładnie ukazana.
Boromir LotRO

Boromir w grze The Lord of the Rings Online

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie (2004) Edytuj

Boromir jest bohaterem, możliwym do zwerbowania dla frakcji Gondoru. Pojawia się również w kampanii sił dobra. W grze może przetrwać atak orków na Amon Hen i walczyć w Oblężęniu Helmowego Jaru, a także w późniejszych wydarzeniach Wojny o Pierścień.

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II (2006) Edytuj

Boromir jest bohaterem, tym razem możliwym do zwerbowania dla frakcji ludzi zachodu.

The Lord of the Rings Online (2007) Edytuj

Gracz może spotkać Boromira w Rivendell, a później w Lothlórien i na Amon Hen. Ma on pewien udział w zadaniach.

Władca Pierścieni: Podbój (2009) Edytuj

Boromir pojawia się jako grywalna postać po zakupie pakietu DLC o nazwie Heroes & Maps Pack.

LEGO Władca Pierścieni (2012) Edytuj

Boromir jest grywalną postacią w grze. Posiada miecz, róg i tarczę. W Osgiliath możemy kupić Boromira w zbroji. Orócz tego, minifigurka Boromira jest dołączona do zestawu LEGO Kopalnie Morii. 

Bibliografia Edytuj

  1. 1,0 1,1 Robert Foster, Encyklopedia Śródziemia, ISBN 978-83-241-4387-0.
  2. 2,0 2,1 2,2 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek A, Gondor i spadkobiercy Anáriona, Namiestnicy, Muza SA, Warszawa 2012 ISBN 978-83-7758-297-8.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 2: Narada u Elronda, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  4. 4,0 4,1 4,2 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek B: Kronika lat, Trzecia Era, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  5. 5,0 5,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 3: Pierścień rusza na południe, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  6. 6,0 6,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 4: Wędrówka w ciemnościach, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  7. 7,0 7,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 5: Most w Khazad-dûm, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  8. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 6: Lothlórien, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  9. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 8: Pożegnanie z Lórien, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  10. 10,0 10,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 9: Wielka Rzeka, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  11. 11,0 11,1 11,2 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 10: Rozstanie, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  12. 12,0 12,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dwie Wieże, Księga Trzecia, Rozdział 1: Pożegnanie Boromira, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  13. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek F, Języki i ludy trzeciej ery, Ludzie, Muza SA, Warszawa 2012 ISBN 978-83-7758-297-8.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Boromir

  • Pytania co do Aragorna.

    8 wiadomości
    • Jaki człowiek nie wie że Faramir to brat Boromira?
    • Aragorn nie był bratem Boromira i Faramira. Zamykam.
  • Aragorn i jego bracia

    5 wiadomości
    • Eomer napewno nie był bratem Aragorna. To nie dopuszczające.
    • Morgoth888 napisał(a):Eomer napewno nie był bratem Aragorna. To nie dopuszczające. To jest metafora, nie należy tego traktować dosłownie...

Więcej od Wikii

Losowa wiki