Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Bolg

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Bolg (? - TE 2941) – wódz orków z Gór Mglistych, syn i następca Azoga. Brał udział i zginął w Bitwie Pięciu Armii[1].

Biografia Edytuj

Jego imię w języku orków znaczy "silny". Po śmierci Azoga przejął on rządy w Gundabadzie i odbudował potęgę orków na północy. Jest uważany za jednego z najpotężniejszych orków w historii. Bolg prawdopodobnie dowodził orkami z Gór Mglistych od TE 2799, czyli daty śmierci swojego ojca Azoga. Po walce krasnoludów z goblinami i śmierci Wielkiego Goblina w TE 2941 zjednoczył on rozproszone klany orków i zebrał je Wielkiej Górze Gundabad. Tam doszły wieści, że Smaug] z Ereboru został pokonany, a jego skarby zostały niestrzeżone. Napędzane rządzą zemsty na krasnoludach oraz pragnieniem opanowaniu całej Północy, poprowadził on zjednoczone pod jego sztandarem gobliny wyruszyły ku Samotnej Górze.

Wielka armia orków na czele z Bolgiem przemierzyła Góry Szare oraz Zwiędłe Wrzosowiska i 25 listopada 2941 r. TE dotarła pod Erebor. Tam zaskoczyła zamierzających się do walki przeciwko sobie elfów z Mrocznej Puszczy, ludzi z Esgaroth i krasnoludów z Ereboru oraz Żelaznych Wzgórz. Napomniane i ostrzeżone przez Gandalfa wszystkie trzy armie połączyły siły i stanęły na przeciw wspólnemu przeciwnikowi. Bolg wraz ze swoją gwardią przyboczną osiadł na północ od Ereboru, podczas gdy amia z Gundabadu natarła na górę. Bolgi wraz ze swoją gwardią natarł na górę gdy druga armia złożona z goblinów z gór mglistych natarła na pozycje łuczników elfów i ludzi. Wtedy otwarły się wrota Ereboru i na goblinów uderzyła Kompania Thorina II Dębowej Tarczy[1]. Od zachodu z pomocą nadleciały Wielkie Orły pod wodzą Gwaihira, a z Mrocznej Puszczy przybył Beorn. Orkom udało się śmiertelnie zranić Thorina oraz zabić Filego i Kilego którzy bronili jego ciała, lecz wtedy Beorn w skórze niedźwiedzia przedarł się przez szyki gwardii orków i rozszarpał Bolga. Śmierć wodza ostatecznie złamała morale orków i ci rzucili się do ucieczki. Orkowie zostali więc ostatecznie pokonani i niewielu z nich wróciło do swych jaskiń[2].

Śmierć Bolga i porażka w bitwie pięciu armii ostatecznie złamała potęgę orków w górach mglistych, a Gundabad popadł w ruinę.

Nie ma wzmianek o ewentualnym potomstwie Bolga.

Adaptacje Edytuj

Hobbit (trylogia filmowa) Edytuj

Postać Bolga występuje w dwóch ostatnich częściach trylogii Hobbit Petera Jacksona: Pustkowiu Smauga oraz Bitwie Pięciu Armii. W drugiej części Bolga zagrał Lawrence Makoare, natomiast w ostatniej części serii w postać wcielił się John Tui.

Charakterystyka Edytuj

W trylogii filmowej Hobbita Bolg został przedstawiony jako wysoki i silny ork. Jego głowa jest skuta kawałkami metalu. W boju posługuję się maczugą, rzadziej korzysta z łuku.

Hobbit: Pustkowie Smauga (2013) Edytuj

Azog i Bolg Dol Guldur.jpg

Azog i Bolg w Dol Guldur w filmie Hobbit: Pustkowie Smauga

Losy Bolga w filmie znacząco różnią się od pierwowzoru. W adaptacji po raz pierwszy spotykamy orka, gdy ten przybywa w okolice domu Beorna, by przekazać Azogowi wezwanie do Dol Guldur. W twierdzy Sauron nakazuje Blademu Orkowi zaprzestanie pościgu, ale ten nie chcąc by Thorin Dębowa Tarcza dotarł do Ereboru żywy, wysyła za nimi syna.

Bolg dogania krasnoludów w Mrocznej Puszczy podczas ich ucieczki w beczkach. Na miejscu zjawiają się również elfowie przez co nawiązuje się walka, w której Bolg rani krasnoluda Kiliego strzałą Morgulu. Krasnoludom ostatecznie udaje się uciec.

Syn Azoga jednak dalej ściga Kompanię aż dociera do Esgaroth. Tam podczas ataku na dom Barda orientuje się, że Thorina nie ma w mieście i prawdopodobnie dotarł już do Samotnej Góry. Wtedy zjawia się Legolas wraz z Tauriel i ratują krasnoludów oraz rodzinę Barda. Bolg wysyła posłańca do Dol Guldur i staje do pojedynku z Legolasem. Ork ogłusza elfa i ucieka. Legolas jednak wyrusza za nim w pościg.

Bolg 2003.png

Bolg w adaptacji z 2003 roku

Hobbit: Bitwa Pięciu Armii (2014) Edytuj

Po ucieczce spotyka Azoga prowadzącego wielką armię orków w kierunku Samotnej Góry. Blady ork rozkazuje mu wyruszyć na Gundabad, by tam zebrał pozostałe wojska. Gdy dociera na miejsce, wraz z armią nietoperzy rusza wspomóc ojca.

Na pole bitwy zjawia się z licznymi posiłkami orków. Ogłusza Bilba za pomocą swojej maczugi i zabija krasnoluda Kílego. Ostatecznie ginie z ręki Legolasa.

The Hobbit (gra z 2003 roku) Edytuj

Bolg jest finałowym bossem w grze. Tak jak w książce, zostaje zabity przez Beorna.

LEGO The Hobbit (2014) Edytuj

Minifigurka Bolga pojawia się w grze LEGO The Hobbit.

Ciekawostki Edytuj

  • W adaptacji filmowej Hobbita jest ślepy na lewe oko,
  • W adaptacji filmowej, to właśnie on ogłuszył Bilba podczas Bitwy Pięciu Armii uderzając go swoją maczugą.
  • Koncepcja wyglądu Bolga i Azoga była wiele razy zmieniana, tak jak ich rola w filmie.
  • W pierwszej fazie projektu reżyser nie mógł dojść do porozumienia czy wielki blady ork będzie Azogiem czy Bolgiem i kilka razy ten sam ork był przedstawiany pod innym imieniem. Ostatecznie żaden z antagonistów nie skorzystał ze stworzonej wersji kostiumowej.
  • Jego stary projekt jest strażnikiem więziennym w Dol Guldur i zostaje zabity przez Galadrielę.

Galeria Edytuj

Bibliografia Edytuj

  1. 1,0 1,1 J.R.R. Tolkien, Hobbit, Nadejście Burzy, ISBN 978-83-241-3951-4
  2. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Droga powrotna, ISBN 978-83-241-3951-4

Więcej z Fandomu

Losowa wiki