Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Bofur

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Bofur krasnolud wywodzący się z Morii, brat Bombura i kuzyn Bifura, uczestnik wyprawy do Ereboru[1].

Biografia Edytuj

Bofur3.png

Wyprawa do Ereboru Edytuj

W 2941 roku zjawił się w Bag End, na generalnym spotkaniu członków Kompanii Thorina. Nosił wówczas żółty kaptur i grał na klarnecie. Poprosił gospodarza, Bilba Bagginsa, o ser i pasztety[2].

Podczas ataku wargów, Bofur schronił się na sośnie, razem z Bomburem, Bifurem i Thorinem[3].

Po ucieczce w beczkach z lochów króla Thranduila, Bofur i Bifur byli mniej mokrzy i potłuczeni od pozostałych członków wyprawy, jednak padli bez sił odmawiając udziału w wydobywaniu innych krasnoludów[4].

Bofur brał udział w Bitwie Pięciu Armii i przeżył. Po zakończonej wyprawie osiadł w Ereborze[5].

Dalsze losy Edytuj

Z rozmowy Glóina z Frodo Bagginsem wynika, że Bofur żył jeszcze w 3018 roku u boku króla Dáina[6].

EtymologiaEdytuj

Imię Bofur zostało zapożyczone przez Tolkiena z Eddy Poetyckiej. W oryginale brzmiało Bávurr, a jego znaczenie nie jest znane.

Adaptacje Edytuj

Bofur.png

Bofur w adaptacji z 1977 roku.

Hobbit (1966) Edytuj

Bofur nie występuje w tej adaptacji, podobnie jak pozostali krasnoludowie z Kompanii Thorina.

Hobbit (1977) Edytuj

Nieznany jest aktor który podkłada głos Bofura.

Hobbit (trylogia filmowa) Edytuj

Rolę Bofura odegrał aktor James Nesbitt. Opis Bofura został ujawniony przez studio filmowe:

Bofur jest miły i sympatyczny dla każdego, kogo pozna. Ma jednak katastrofalną skłonność do wypowiadania oczywistych rzeczy i bezmyślnego paplania. Uwielbia muzykę i ma dobry głos, rozkoszuje się dobrym jadłem i towarzystwem, a ponadto jest nieuleczalnym optymistą. Choć nie jest szczególnie odważny, zrobi, co w jego mocy, by pomóc innym w potrzebie. Zwłaszcza osobom, które zalicza do swych przyjaciół. Wraz z bratem Bomburem i kuzynem Bifurem Bofur przyłączył się do wyprawy do Samotnej Góry po części chcąc zdobyć bogactwo – a po części dlatego, że obiecano mu darmowe wyżywienie.

W drugiej części filmu, przez swoje roztargnienie, nie rusza z Kompanią Thorina do Ereboru, lecz zostaje w Esgaroth.

Hobbit (1983) Edytuj

Hobbit (2003) Edytuj

Nieznany jest aktor podkładający głos Bofura.

Kompania Thorina
Thorin II Dębowa Tarcza • Balin • Dwalin • Fíli • Kíli • Dori • Nori • Ori • Óin • Glóin • Bifur • Bofur • Bombur • Gandalf • Bilbo Baggins

Przypisy Edytuj

  1. Robert Foster, Encyklopedia Śródziemia, ISBN 978-83-241-4387-0.
  2. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Zabawa zgoła nieoczekiwana, ISBN 978-83-7758-297-8
  3. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Z deszczu pod rynnę, ISBN 978-83-241-3951-4
  4. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Gorące powitanie, ISBN 978-83-241-3951-4
  5. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Droga powrotna, ISBN 978-83-7758-297-8
  6. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Wiele spotkań, ISBN 978-83-7758-297-8

Więcej z Fandomu

Losowa wiki