Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Bitwa o Isengard

2763strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Na Isengard! Choć Isengard to pierścień skał, kamienne drzwi, choć mocny jest i twardy jest jak naga kość, jak chłodny głaz, idziemy nań, idziemy nań roztrzaskać głaz, wyłamać drzwi, bo huczy w nas ognisty piec – idziemy już, to wojny czas!

Bitwa o Isengard – bitwa stoczona 3 marca 3019 roku Trzeciej Ery[1] na terenie Isengardu, pomiędzy entami i huornami, a zgromadzonymi w twierdzy siłami.

Przyczyny Edytuj

Od kiedy Saruman zaczął gromadzić armię do wojny, kazał rozpocząć wycinkę lasu Fangorn. Doprowadziło to do gniewu Drzewca i innych entów, którzy na wiecu postanowili zaatakować Isengard. Towarzyszyli im Merry i Pippin.

Przebieg Edytuj

Entowie z pieśnią na ustach rozpoczęli marsz. W nocy z 2 na 3 marca wkroczyli do Doliny Czarodzieja. Tam dołączyli do nich huornowie. Gdy zbliżyli się do Isengardu, huornowie otoczyli twierdzę, tworząc las wokół niej. Drzewiec z kilkoma entami poszli do miejsca, z którego było widać bramę. Stamtąd obserwowali wymarsz wojsk Isengardu na Rohan.

Gdy wrota zostały zamknięte za armią, część huornów ruszyła za nią, a Drzewiec z paroma entami rzucił się na bramę, którą rozwalili w pięć minut, nie zważając na spadające na nich strzały i kamienie. W tym czasie inni zaczęli bez wysiłku robić wyłomy w murach. Gdy dostali się do środka, załoga Isengardu spanikowała, orkowie próbowali uciekać wyrwami w murach, jednak zostali wybici przez huornów. Tylko ludzi entowie oszczędzili. Saruman, którego Żwawiec prawie dopadł, schował się w Orthanku, gdzie wprawił w ruch swoją maszynerię. Piece i szyby zaczęły pluć ogniem. Paru entów, w tym Brzozowiec, zostało spalonych. Po tym zdarzeniu entowie oszaleli z wściekłości. Krążyli po fortecy jak wyjąca zawierucha, niszcząc wszystkie zabudowania. Próbowali sforsować również wieżę Orthank, jednak bezskutecznie.

Po pewnym czasie Drzewiec zwołał entów i przemawiał do nich przez chwilę. Potem część z nich ruszyła na północ, gdzie zaczęli burzyć tamę blokującą rzekę Isenę, a reszta zajęła się kopaniem rowów i kanałów. O północy woda zalała twierdzę.[2]

Skutki Edytuj

  • Zniszczenie Isengardu;
  • Uwięzienie Sarumana;
  • Odblokowanie Iseny;
  • Koniec wojny Rohanu z Isengardem.

Przypisy Edytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Powrót Króla, Dodatek B, Trzecia Era, ISBN 978-83-241-2809-9
  2. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Dwie Wieże, Zdobycze wojenne, ISBN 978-83-241-2810-5

Więcej z Fandomu

Losowa wiki