FANDOM

Bitwa na Polach Gladden (zwana również Klęską na Polach Gladden) – potyczka stoczona 4 października 2 roku TE na północnym skraju Pól Gladden, pomiędzy królem Isildurem i jego świtą z orkami.

PrzyczynyEdytuj

Przyczyny nie są do końca znane. Część orków pochodziła z armii Saurona, więc mogła być to zaplanowana zemsta. Ponadto orszak przewoził dużo bogactw oraz Pierścień, który mógł naprowadzić nieprzyjaciela. 

PrzebiegEdytuj

Droga do RivendellEdytuj

Po upadku Saurona w Drugiej Erze Pierścień należał do Isildura. Został królem Arnoru i Gondoru i przez rok przebywał w południowym królestwie. Po tym czasie postanowił, że uda się na północ. W Rivendell zostawił żonę oraz syna i postanowił podążyć drogą przez Dolinę Anduiny do przełęczy w Górach Mglistych

AtakEdytuj

Atak nastąpił 30 dnia wędrówki po przebyciu przez wędrowców ok. 3/4 drogi do Rivendell. Armia orków zaatakowała od strony gór. Isildur uformował thangail (mur z tarcz) oraz odesłał giermka Ohtarema wraz ze szczątkami Narsila do Gondoru. Przeciwnicy uderzyli, jednak obrona wytrzymała. Szeregi nieprzyjaciela poszły w rozsypkę i zaczęły się cofać, nie czyniąc większych szkód Dùnedainom. Król nakazał wznowić marsz. Jednak, gdy zaczęło się ściemniać orkowie wznowili atak. Tym razem otoczyli ludzi i zaatakowali ze wszystkich stron naraz. Wróg zyskał znaczną przewagę. Wtedy Isildur założył Pierścień i uciekł z pola bitwy. Nie są znane dalsze szczegóły walki. Z całej gupy ocalał tylko giermek, który ogłuszony leżał pod zwłokami. 

Losy IsilduraEdytuj

Żaden człowiek nie widział więcej Isildura. Prawdopodobnie podczas przepływania Anduiny Pierścień zsunął mu się z palca. Wtedy zobaczyli go Orkowie i zabili zatrutymi strzałami. 

SiłyEdytuj

  • Ludzie - ok. 200, Isildur, jego synowie.
  • Orkowie - ok. 2000.

​StratyEdytuj

  • Ludzie - znacząca większość; przeżyły 4 osoby (Ohtar, obstawa i ogłuszony giermek),
  • Orkowie - nieznane, ale bardzo duże.

SkutkiEdytuj

  • Śmierć dziedziców Gondoru i Arnoru.
  • Utrata Pierścienia.

Mapa bitew 3 Ery

Mapa bitew 3 Ery

Stworzył LotRPolskaStworzył LotRPolska
Zobacz

Więcej z Fandomu

Losowa wiki