Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Bitwa na Dagorlad

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Disambig.svg
Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego pojęcia. Zobacz ją tutaj - Bitwa na Dagorlad.
Dagorladbitwa.jpg

Armia Elfów przygotowuje się do starcia z Orkami. Klatka z filmu "Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia".

Armianumenoru.jpg

Armia Ludzi.

Bitwa na Dagorlad (Bitwa na Polach Dagorlad) – zakończona zwycięstwem pierwsza bitwa Ostatniego Sojuszu Elfów i Ludzi, stoczona przeciw Armii Saurona w 3434 DE.

Uczestnicy Edytuj

Brali w niej udział ludzie z Númenoru, którym przewodzili Elendil, Isildur i Anarion, elfowie z Lindonu i Eregionu pod dowództwem Gil-Galada, Elronda i Cirdana, elfy zielone pod dowództwem Orophera i Thranduila, Galadhrimowie z Lorien pod dowództwem Malgalada (Amdira?) nieliczni krasnoludowie z plemienia Durina, oraz niektóre zwierzęta i ptaki. Po przeciwnej stronie walczyli orkowie i podlegli Sauronowi ludzie, w tym upadli Numenorejczycy, oraz ludzie z Haradu i Rhunu, a także niektórzy krasnoludowie i zwierzęta. Sauron nie uczestniczył w niej osobiście.

Przebieg Edytuj

Siły Ostatniego Przymierza zwyciężyły dzięki wielkiej jeszcze w tych czasach mocy elfów, oraz sile Numenorejczyków. W tej bitwie wsławił się Aeglos, włócznia Gil-galada, oraz Narsil, miecz Isildura, które siały popłoch wśród wroga. W bitwie tej zginęła też jednak ponad połowa oddziału elfów z Lorien, wraz z ich dowódcą, Malgaladem (Amdirem?), po tym, jak wróg zepchnął ich na Martwe Bagna. Po zwycięstwie wkroczono do Mordoru i rozpoczęto oblężenie Barad-Dur. (Jego przebieg opisany jest w Artykule "Ostatni Sojusz elfów i ludzi").

AdaptacjeEdytuj

FilmyEdytuj

W filmie Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia ukazana zostaje jedynie ostateczna potyczka sojuszu, odbywająca się pod Orodruiną, a nie bitwa na Dagorlad, z którą bywa często mylona.

GryEdytuj

Bitwa występuje w grze Lego Władca Pierścieni, również jako prolog. Wcielamy się tam w Isildura, Elendila i Elronda.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki