Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Beleriand

2763strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ered wethrin.jpg

Ered Wethrin na północy Beleriandu, widok znad jednego z dopływów Sirionu.

Beleriand – kraj położony w północno-zachodniej części Śródziemia w czasie Pierwszej Ery.

Pierwotnie nazwy tej używano tylko dla rejonów nadbrzeżnych. następnie rozszerzono ją na całą krainę. Zachodni brzeg Beleriandu oblewał ocean Belegaer, zaś na wschodzie od Eriadoru odgradzały go Góry Błękitne. Również północne rejony, takie jak Anfauglith teoretycznie nie należały do Beleriandu, lecz nazwy używano zbiorczo. >Największą rzeką Beleriandu był Sirion, płynący z gór Ered Wethrin, a wpadający do Zatoki Balar. Rzeka ta dzieliła krainę na Zachodni i Wschodni Beleriand. Oprócz Sirionu dwie mniejsze rzeki spływały do oceanu - Brithon i Nenning.

Podczas wielkiej wojny, w której ostatecznie pokonano Morgotha, kraina ta została kompletnie spustoszona a następnie, prawie w 587 PE w całości zalana przez morze. Przetrwała tylko część Ossiriandu, przemianowana później na Lindon oraz Ered Luin. Zgodnie z przepowiednią przetrwał tam grobowiec Túrina i Morweny.

Regiony i królestwa BelerianduEdytuj

Beleriand.jpg

Mapa Beleriandu z Silmarilionu

Miasta i fortece BelerianduEdytuj

GeografiaEdytuj

Etymologia Edytuj

Nazwa oznacza "Kraj Balara" i najprawdopodobniej jest związany z Ossem, który często przebywał na brzegach Beleriandu. Pierwotnie tylko cześć nadbrzeża była tak nazywana.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki