FANDOM

Belegost4

Belegost (graf. Mithgaraf)

Belegost – jedna z dwóch wielkich podziemnych siedzib krasnoludów w Górach Błękitnych na granicy Beleriandu. Położona była na północ od góry Dolmed. Zamieszkiwało je jedno z 7 plemion krasnoludzkich – Szerokobiodrzy. Zbudowali oni siedzibę ThingolaMenegroth.

Historia Edytuj

Miasto zostało założone prawdopodobnie w Latach Drzew. Władcą miasta w do Nirnaeth Arnoediad był Azaghâl. Mieszkańcy Belegostu nie brali udziału w napadzie na Doriath. Co więcej, zachęcali swych pobratymców do pohamowania gniewu. Mimo ich próśb, armia Nogrodu wyruszyła do boju. Miasto prawdopodobnie przetrwało zniszczenie Beleriandu, lecz w opłakanym stanie, nie nadając się na siedzibę. Krasnoludowie stamtąd migrowali głównie do Morii, jednak w okolicach wciąż mieszkały niewielkie grupy.

Etymologia Edytuj

Gród ten nazywano w sindarinie Belegostem (Wielka Twierdza), Mickleburgiem lub w języku khuzdul Gabilgatholem. W quenyi nazwa brzmiała Túrosto.

Ciekawostki Edytuj

  • Mieszkańcy tego grodu walczyli w prawie wszystkich Wielkich Bitwach.
  • Miasto prawdopodobnie przetrwało kataklizm podczas Wojny Gniewu, jest wzmiankowane jako pozostałość na południe od źródeł Małego Lhûnu.