FANDOM

Barad dur

Barad-dûr autorstwa Rogera Garlanda

Barad-dûr (C. M. Lugburz) Czarna Wieża – forteca Saurona w Śródziemiu, a dokładniej w Mordorze.

GeografiaEdytuj

Położona była w Mordorze, w pobliżu Góry Przeznaczenia, a dokładniej na płaskowyżu Gorgoroth.

HistoriaEdytuj

Druga Era Edytuj

Po tym jak Sauron obrał sobie Czarny Kraj za siedzibę, postanowił wybudować potężną fortecę. Budowę rozpoczęto w 1000 Drugiej Ery, a zakończono 600 lat później.

Wieża była siedzibą Saurona podczas, gdy ten rozszerzał swoją władzę na wschodzie. Jednak za sprawą Ar-Pharazôna, któremu musiał się poddać, twierdza została opuszczona.

Sauron w postaci ducha powrócił do swojej twierdzy rok po zniszczeniu Numenoru. Zaczął szykować się do pokonania Eldarów i Numenorejczyków, którzy założyli królestwa na wygnaniu Arnor oraz Gondor. W wyniku jego działań został zawiązany Ostatni Sojusz elfów i ludzi, który wyruszył na Mordor. Rozpoczęło się trwające siedem lat oblężenie Barad-dûr. Wróg został pokonany, ale Jedyny Pierścień przetrwał, dzięki czemu fundamenty budowli pozostały.

Trzecia Era Edytuj

Po wypędzeniu z Dol Guldur Sauron powrócił do swojej twierdzy i zaczął ją odbudowywać. Z niej wysyłał armię, by pokonać ludy Śródziemia. Ostatecznie Jedyny Pierścień został zniszczony, jak również sama mroczna wieża.

EtymologiaEdytuj

W Czarnej Mowie jej nazwa brzmi Lugburz, tak też mówili na nią Orkowie.

Barad-dur

Barad-dûr i Góra Przeznaczenia

CiekawostkiEdytuj

  • Wznosiła się wyżej niż Góra Przeznaczenia, bo Sauron chciał widzieć całe Śródziemie.
  • Statek Malekitha z filmu Thor:Mroczny Świat przypomina Barad-dûr.