FANDOM

Bar-en-Nibin-noeg.jpg

Bar-en-Nibin-noeg

Bar-en-Nibin-noeg, (Bar-en-Danwedh, Dom Okupu, Echad i Sedryn) – siedziba wydrążona przez Krasnoludy Poślednie na Amon Rudh. Ich populacja wciąż zmniejszała się, aż zostało trzech: Mîm oraz jego synowie Khîm i Ibun.

Historia Edytuj

Krasnoludy poślednie tworzyły społeczność w Nulukkizdîn. Jednak gdy do Beleriandu przybyli Noldorowie założyli tam Nargothrond, więc Krasnoludowie musieli przenieść się na Amon Rudh. Tam wykuli nową siedzibę (a może była już budowana wcześniej) zwaną w "Dom Krasnoludów Poślednich". W czasach Turina żyło już ich już jednak tylko trzech. Próbowali się przemknąć obok jego bandy, jednak zostali dostrzeżeni. Mim w zamian za wypuszczenie pozwolił na zamieszkanie Turinowi w siedzibie krasnoludów. Odtąd nazywano tę siedzibę Domem Wykupu. Podczas tego wydarzenia zginął jednak jeden z jego synów zabity przez Andróga. Turin obiecał zrekompensować Mimowi tę stratę, gdy tylko będzie mógł, jednak Mim przeklął Andróga. Do kompanii dołączył Beleg, co nie spodobało się Mimowi. Turin i Beleg przez kilka lat byli postrachem orków w okolicy. Gdy Mim został pojmany przez orków, zdradził kryjówkę, przez co orkowie złapali Turina w sieci. Niestety zginął wówczas drugi syn Mima. Belegowi udało się wymknąć, jednak Mim uciekł i nigdy już nie wrócił do siedziby, która pozostała zapomniana. Mim został zabity w Nargothrondzie, po tym, jak przejął skarby Glaurunga.

Etymologia Edytuj

Nibin-noeg znaczy "krasnoludy poślednie", stąd Bar-en-Nibin-noeg oznacza ich siedzibę. Bar-en-Danwedh - dom okupu, wykupienia, rekompensaty. Echad i Sedryn w sindarinie oznacza "Obozowisko wiernych".

Więcej z Fandomu

Losowa wiki