FANDOM

Balrog-0

Jeden z Balrogów w adaptacji filmowej Petera Jacksona

BalrogowieMajarowie, którzy przeszli na stronę Morgotha. Ich pierwotna nazwa to Valaraukarowie, duchy ognia. Istniało nie mniej niż trzech i nie więcej niż 7 balrogów.[1]

CharakterystykaEdytuj

Glorfindel duels a balrog of morgoth by kiprasmussen

Glorfindel walczący z barlogiem

Balrogowie stali się sługami Władcy Ciemności w Pierwszej Erze. Najwięcej szkód wyrządzili za czasów Morgotha podczas Wojen Beleriandu, wtedy też większość z nich poległa. Wspomagali orków w napadzie na Gondolin. Po pokonaniu go przez Valarów skryli się w lochach Angbandu lub opuszczonych, mrocznych miejscach we wnętrzu ziemi. Jeden z nich został obudzony przez krasnoludów w Morii. Zabił on Durina VI. Najsilniejszym i największym Balrogiem był Gothmog.
Gothmog vs fingon king of the noldorin elves by kiprasmussen

Fingon walczący z Gothmogiem (graf. Kip Rasmussen)

Uważano je za najstraszniejsze i najokrutniejsze ze sług Morgotha. Potrafili posługiwać się magią, a w ręku dzierżyli miecze z płomieni. Byli nieśmiertelni, a zniszczyć ich mogła tylko siła potężniejsza niż oni sami. Byli istotami władającymi ogniem i cieniem, potężnymi i wzbudzającymi strach.

Znani Barlogowie Edytuj

Inne wersje legendarium Edytuj

W bardzo wczesnych zapiskach Tolkiena balrogowie nie byli więksi od ludzi. Brali udział setkami a nawet tysiącami w bitwach. Kilku zostało zabitych w Gondolinie podczas bitwy Turina i Ectheliona a także pod pałacem królewskim. Później jednak, gdy okazało się że są to potężne bestie stało się jasne że nie mogło ich być więcej niż 7 w całej historii.

Etymologia Edytuj

Słowo w sindarinie oznacza "potężny demon" i pochodzi z prymitywnego elfickiego *balaraukô.

Przypisy

  1. Dopisek J.R.R. Tolkiena na marginesie Pierścienia Morgotha.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Balrogowie