Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Bag End

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Bag End.png

Bag End w adaptacjach filmowych Petera Jacksona

Bag Endsmajal, mieszkanie rodziny Bagginsów, później rodziny Gamgee, położone w Shire, w Zachodniej Ćwiartce, a dokładniej w Hobbitonie na Pagórku.

HistoriaEdytuj

Bag End zostało zbudowane przez Bunga Bagginsa ok. TE 2889, gdzie zamieszkiwał razem ze swoją żoną Belladoną Tuk, która była główną fundatorką tego przedsięwzięcia.

Po śmierci swoich rodziców Bag End zostało odziedziczone przez ich syna Bilba Bagginsa. Mieszkanie to zawsze było przedmiotem sporu pomiędzy nim a Bagginsami z Sackville. Kiedy hobbit wyruszył na wyprawę do Ereboru, chcieli oni przejąć kwaterę, jednak po powrocie hobbicie spotkało ich rozczarowanie.

Po swoich sto jedenastych urodzinach Bilbo zostawił Bag End w spadku swojemu siostrzeńcowi, Frodowi. Gdy również i on miał opuścić Shire, sprzedał dom Lobelii Sackville-Baggins, która mieszkała tam ze swoim synem Lothem Sackville-Baggins. W czasie nieobecności poprzedniego właściciela zmienił on przytulne mieszkanie w siedzibę władcy Shire. Po śmierci Lotha w Bag End mieszkał Saruman. Ostatecznie po jego pokonaniu prawa właściciela powróciły do Froda.

Gdy Frodo opuścił Śródziemie właścicielem Bag End został Sam Gamgee. Następnie przez wiele lat mieszkanie w pagórku było własnością jego rodziny.

Przez te wszystkie lata ogródkiem wokół Bag End, opiekowała się rodzina Gamgee, najpierw Hamfast Gamgee, a potem jego syn Sam.

Wygląd i położenieEdytuj

90160.jpg

Wnętrze Bag End w adaptacjach filmowych Petera Jacksona

Bag End mieściło się wewnątrz wzgórza zwanego Pagórkiem, na końcu ulicy Bagshot Row.

Była to przestronnie i bogato urządzona norka. Drzwi do niej były idealnie okrągłe i zielone, z mosiężną, żółtą klamką pośrodku. Prowadziły do holu, który był długim tunelem o kształcie rury z boazerią na ścianach. Podłoga była wyłożona kafelkami, na której znajdował się dywan. Ponadto było w niej wiele krzeseł oraz wieszaków na płaszcze i inne ubrania. Cały tunel wił się w głąb pagórka. Wszystkie pokoje były położone na jednym poziomie - sypialnie, łazienki, piwnice, kuchnie, spiżarnie czy jadalnie, a drzwi do nich, tak jak wejściowe, były okrągłe. W piwnicach Bagginsowie posiadali wiele baryłek piwa oraz butelek wina. Okna znajdowały się tylko w pomieszczeniach po lewej stronie od wejścia i właśnie to one były pokojami najparadniejszymi, przeznaczonymi dla gości.

Mimo zaprzeczeń Bagginsów i ich znajomych, wielu hobbitów wierzyło, że w Bag End ciągną się podziemia wypełnione skarbami, które Bilbo przywiózł, ze sobą z podróży.

EtymologiaEdytuj

W przekładzie Marii Skibniewskiej użyto oryginalnego wyrażenia zawartego z angielskojęzycznej wersji Władcy Pierścieni. Słowo Bag-, zawarte w nazwa, tłumaczy się jako 'worek', 'torba'. Natomiast słowo -end oznacza 'koniec', 'zakończenie'. Nazwa ta odnosi się do tego, że ten smajal, znajdował się na końcu drogi.

CiekawostkiEdytuj

  • W przekładzie Jerzego Łozińskiego nazwę tej miejscowości przetłumaczono jako Bagoszno.
  • Nazwę tego mieszkania została zaczerpnięta z rzeczywistości. Ciotka Tolkiena posiadała farmę w hrabstwie Worcestershire, której nazwa brzmiała identycznie jak mieszkanie Bagginsów.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Bag End

  • Bag End

    3 wiadomości
    • W adaptacji Władcy Pierścieni nie było wzmianki o sprzedaży Bag End.
    • W ogóle u Jacksona Shire jest oazą spokoju i beztroski. U Tolkiena natomiast dochodzi tam do niemałej rewolucji i później do powstania Hobbitów.

Więcej w Fandom

Losowa wiki