FANDOM

Błyszczące Pieczary (Aglarond, Błyszczące Jaskinie) – jaskinie w Helmowym Jarze, w Ered Nimrais.

Historia Edytuj

Stare księgi podają, że odkryli je dawno temu Dunedainowie. W 2510 roku Trzeciej Ery zostały podarowane Rohirrimom. Miejsce te było bardzo dobrym schronieniem podczas przeróżnych wojen. Między innymi w 2758 roku, kiedy to miał miejsce najazd Dunlendingów oraz wtedy kiedy to Saruman oblegał ze swoim wojskiem Rogaty Gród.

BłyszczącePieczary

Błyszczące Pieczary

Pieczary Helmowego Jaru były miejscem, którym wiele osób się zachwycało. Między innymi krasnolud Gimli, który to w trakcie bitwy o Helmowy Jar, walczył w ich obronie. Nazwał je jednym z cudów północy. Dodał również, że krasnoludy pielgrzymowałyby tutaj tłumnie, tylko po to aby je ujrzeć.

Po pokonaniu Nieprzyjaciela, w Czwartej Erze Gimli na czele swojej grupy krasnoludów z Ereboru, osiedli się w Aglarondzie. Najprawdopodobniej tu zrobiono nową bramę dla Minas Tirith, oraz wiele innych dzieł dla Gondoru i Rohanu.

Etymologia Edytuj

  • Słowo Aglarond pochodzi z języka sindarin i znaczy Błyszczące pieczary lub Jaskinie blasku.
  • Nazwa ta była też używana przez Dúnedainów jako miano Rogatego Grodu, póki znajdował się on w granicach Gondoru.

Ciekawostki Edytuj

  • Rohirrimowie w swoim języku nazwali je Glœmscrafu - Jaskinie blasku.
  • Podczas pisania Władcy Pierścieni Tolkien przy tworzeniu opisu Błyszczących Pieczar wzorował się na jaskiniach w Cheddar Gorge, gdzie przebywał w 1940 roku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki