FANDOM

Azog (? - TE 2799) – przywódca orków z Morii, ojciec Bolga, ich wódz podczas wojny z krasnoludami.

Biografia Edytuj

Początek wojny z krasnoludami Edytuj

Azog po raz pierwszy ujawnia się w 2790 roku Trzeciej Ery. Thrór, król Plemienia Durina razem z przyjacielem Nárem, przybył do Morii. Przekonany, iż nie ma już tam wroga, mimo nalegań Nára, król wkroczył do kopalni. Tam zamordował go Azog. Uciął mu głowę, a ciało zrzucił ze schodów. Na czole wypalił mu runami krasnoludzkimi imię Azog. Następnie kazał Nárowi powiedzieć o tym współplemieńcom, a potem zakpił z niego, rzucając mu sakwę z kilkoma marnymi groszami i nazywając go żebrakiem.

Wydarzenie to spowodowało siedmioletnią wielką wojnę z krasnoludami, dowodzonymi przez Thráina II. Większość bitew toczyła się w jaskiniach pod ziemią.

Bitwa w dolinie Azanulbizar Edytuj

Ostatnim etapem wojny była wielka Bitwa w dolinie Azanulbizar. Ze zboczy doliny na armię krasnoludów wylało się mrowie orków, których Azog zostawił na ostatnią bitwę. Armia Thráina II była bliska klęski, jednak przybyły oddziały z Żelaznych Wzgórz pod dowództwem Náina i jego syna Dáina Żelazną Stopę. Z okrzykiem Azog! Azog!, dotarli pod bramy Morii. Wtedy Azog wyszedł i stoczył z Náinem śmiertelny pojedynek. Krasnolud zaatakował go, ale ork odskoczył i kopnął go w nogę, wytrącając mu broń. Wtedy uderzył go szablą, miażdżąc mu kark.

Azog już chciał wydać okrzyk triumfu, jednak zobaczył, że jego przyboczni zostali wybici, a armia ucieka w popłochu. Rzucił się do ucieczki, ale drogę zastąpił mu Dáin Żelazna Stopa, który zarąbał go tuż przed wejściem do Morii. Głowę Azoga nabito na pal i wciśnięto do ust sakwę z kilkoma monetami.

Następstwo po Azogu Edytuj

W wyniku bitwy, która zakończyła się zwycięstwem krasnoludów, potęga orków została złamana. Całe ich setki zginęły w walce, jednak Plemię Durina również zostało poważnie osłabione i nie mogło wrócić do Morii, żył tam wszak wciąż Balrog. Wiadomo, że Azog pozostawił po sobie syna Bolga, który także przejął po nim rządy. Wziął udział i poległ w Bitwie Pięciu Armii[1].

Kreacja w adaptacjach Edytuj

Hobbit (trylogia filmowa) Edytuj

Postać Azoga pojawia się w trylogii filmowej Hobbita Petera Jacksona, a w jego rolę wcielił się Manu Bennett.

Charakterystyka Edytuj

Azog został przedstawiony jako olbrzymi, potężnie zbudowany ork o wzroście ponad dwóch metrów. Miał bladą, łysą skórę, przyozdobioną w wielu miejscach skaryfikacjami oraz bliznami po walkach. W przeciwieństwie do większości przedstawicieli swojej rasy, Azog poruszał się w pełni wyprostowany i dysponował ponadprzeciętną inteligencją. Był również wyjątkowo potężnym wojownikiem. W walce posługiwał się głównie olbrzymią, stalową buławą. Po utracie lewej ręki używał protezy w postaci metalowego kikuta z ostrymi kolcami zamiast palców, a potem protezy w postaci orkowej maczety. Dosiadał również niezwykłego wierzchowca – olbrzymiego białego warga.

Hobbit: Niezwykła podróż Edytuj

Historia Azoga znacząco odbiega od pierwowzoru. Według adaptacji nie zginął on bowiem w bitwie w dolinie Azanulbizar, lecz jedynie został tam ranny i pozbawiony ręki w walce z wnukiem króla – Thorinem II Dębową Tarczą. Ork poprzysiągł zemstę na krasnoludach i przez lata ścigał Thorina. Dopadł go w końcu podczas Wyprawy do Ereboru na stokach Gór Mglistych, ale znów poniósł klęskę. Krasnoludom na pomoc przybyły bowiem Wielkie Orły.

Hobbit: Pustkowie Smauga Edytuj

Azog nie zaprzestał polowania i dalej tropił Kompanię, aż do domu Beorna. Tam przybył do niego Bolg i poinformował, że Sauron wzywa go do Dol Guldur. W twierdzy Nieprzyjaciel nakazał Azogowi zaprzestanie pościgu i przygotowanie do wojny jego armii orków. Blady Ork nie chcąc, by krasnoludom udało się dotrzeć do Samotnej Góry, wysłał za nimi Bolga. Niedługo po tym w Dol Guldur zjawił się Gandalf, któremu co prawda udało się uciec Azogowi, lecz w walce z jego panem był już bezsilny. Po uwięzieniu czarodzieja Azog wraz z armią orków ruszył pod Samotną Górę.

Azog BFME 2

Azog w grze Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II

Hobbit: Bitwa Pięciu Armii Edytuj

Podczas Bitwy Pięciu Armii dowodził oddziałami orków z Kruczego Wzgórza. Zamordował tam Filiego. Tam też stoczył walkę z Thorinem, gdzie po długiej wymianie ciosów udało mu się śmiertelnie ranić krasnoluda mieczem w klatkę piersiową, sam jednak zginął z ręki Króla spod Góry, który zaraz po tym przeszył mu serce mieczem (Orcristem).

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II Edytuj

Azog pojawia się jako jeden z bohaterów, dostępny do zakupu dla frakcji Goblinów.

Ciekawostki Edytuj

  • Możliwe, że Azog był boldogiem, pomniejszym Majarem w ciele orka.
  • Początkowo w rolę tej postaci miał wcielić się Conan Stevens, lecz gdy zrezygnowano z pierwszych konceptów dotyczących bladego orka, Azoga zagrał Manu Bennet.
  • W trylogii filmowej Azog mierzy około 215 cm wzrostu.
  • Na podstawie jego starego projektu powstał Yazneg.

Galeria Edytuj

  • Azog z głową Thróra
  • Azog na białym wargu w filmie Hobbit: Niezwykła podróż
  • Azog dowodzący armią orków w Bitwie Pięciu Armii – klatka z filmu Hobbit: Bitwa Pięciu Armii
  • Azog i Bolg

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Azog

  • Azog

    13 wiadomości
    • Orkowie w dawnych czasach powstali z torturowanych i zaklinanych czarną magią elfów. Późniejsi orkowie to ich potomkowie, czyli orko...
    • Pallando Błękitny napisał(a):Orkowie w dawnych czasach powstali z torturowanych i zaklinanych czarną magią elfów. Późniejsi orkowie to ...
  • Azog Ojcem

    8 wiadomości
    • Nie ma w tym żadnej filozofii, orkowie rozmnażają się jak ludzie, elfy czy krasnoludy.
    • Dla mnie to "wyciąganie z ziemi" to cuda na kiju, nic więcej. Nie ma co gdybać dalej w tym temacie, wszystko wyjaśniono. Zamykam.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki