FANDOM

Aulë – Ainur, jeden z Valarów, których Eru wysłał na Ardę. Jeden z Aratarów.

Historia Edytuj

U zarania dziejów, został stworzony przez Eru Ilúvatara, jako jeden z Ainurów. Brał udział w Pieśni Ainurów, którą stworzono Ardę. Jego małżonką została Yavanna.

Został wyznaczony przez Eru, żeby razem z innymi Valarami ukształtował Ziemię. Na początku najbardziej współpracował z Manwëm i Ulmem. Ukształtował lądy, wzniósł góry i stworzył różne substancje i cenne kruszce we wnętrzu Ziemi. Melkor zazdrościł mu, obaj chcieli tworzyć swoje własne rzeczy. Jednak w przeciwieństwie do Morgotha, Aulë był wierny Eru i to Jemu podporządkowywał wszystko, co stworzył[1].

Morgoth przeciągnął na swoją stronę jednego z uczniów Aulëgo - Saurona[2], i z jego pomocą po raz pierwszy zaatakował Ardę, jednak został zwyciężony przez Tulkasa. Potem Aulë, na prośbę swej małżonki, wykuł dwie ogromne latarnie: Ormal i Illuin, które stały się latarniami oświetlającymi całe Śródziemie. Jednak Melkor znów zaatakował i je zniszczył. Po tym zdarzeniu Valarowie opuścili wyspę Almaren, gdzie dotychczas mieszkali, i zamieszkali w Amanie[3].

Aulë, nie mogąc się doczekać przebudzenia elfów, sam postanowił stworzyć własne Dzieci i ukształtował krasnoludów, których Eru potem obdarzył bytem[4].

Po przebudzeniu się elfów nad Cuiviénen, Valarowie postanowili zaatakować Morgotha, co Aulë przyjął ze smutkiem, wiedział jakie szkody wyrządzi Ziemi wojna. Melkor został skuty Angainorem, nierozerwalnym łańcuchem Aulëgo. Był on wykuty z materiału stworzonego przez niego po zmieszaniu sześciu metali ArdyTilkalu. Był on tak twardy i wytrzymały, że tylko Aulë potrafił go obrabiać. Z tilkalu wykute też zostały obejmy Ilterendi oraz Vorotemnar. Gdy Valarowie sprowadzili elfów do Amanu, szczególnie zaprzyjaźnili się z nim Ñoldorowie, których nauczył wielu umiejętności związanych z rzemiosłem[5].

Po zniszczeniu Drzew Valinoru przez Ungoliante i Morgotha, ostatni kwiat Telperiona i ostatni owoc Laurelinu przekazano mu.Ten stworzył dla nich naczynia i oddał Manwemu.Później Varda zawiesiła je na firmamencie.Tak powstały Anar i Isil, czyli Słońce i Księżyc.

Krążyły legendy, że Krasnoludowie po śmierci mieli przygotowane specjalne miejsce w Salach Mandosa, aby ćwiczyć się w kowalstwie.Dlatego po Dagor Dagorath wraz ze swoimi dziećmi, Aule miał odbudować zniszczony świat.Legenda ta mówiła też, że Krasnoludowie po śmierci mieli przygotowane specjalne miejsce w Salach Mandosa, aby ćwiczyć się w kowalstwie.

Ainurowie

Valarowie Manwë • Ulmo • Aulë • Oromë • Námo • Irmo • Tulkas

Varda • Yavanna • Niënna • Estë • Vairë • Vána • Nessa

Majarowie Eönwë • Ilmarë • Ossë • Uinena • Salmar • Meliana • Ariena
Tilion • Curumo  • Olórin  • Aiwendil • Alatar • Pallando
Pomocnicy Duchy powietrza • Duchy wody • Duchy ognia • Duchy cienia
Siły ciemności
Valarowie Morgoth
Majarowie Sauron • Gothmog • Zguba Durina • Ungolianta

Przypisy