Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Ascar

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Ascar (bystry, gwałtowny); później Rathlóriel (Złote Łoże) – jedna z siedmiu rzek w Ossiriandzie.

Historia Edytuj

W lasach Ossiriandu na południe od Ascaru mieszkały elfy zielone, a po przybyciu Noldorów do Śródziemia, na początku Pierwszej Ery, Thargelion na północy podlegał pod Władzę Caranthira.

W 310 PE Finrod Felagund przekroczył Ascar, udając się do Ossiriandu, by tam napotkać pierwszych ludzi przybyłych za Gór Błękitnych. Później ludzie przekroczyli tą rzekę, udając się dalej na północny zachód.

Mieszkający w Thargelionie haladinowie pod przewodnictwem Haldada zbudowali w 375 PE ostrokół w widłach Ascaru i Gelionu, by bronić się przed atakiem orków, przybyłych ze wschodu drogą krasnoludów. Obroną oblężonej kryjowki dowodził Haldad, a nastepnie Haletha. W nurty Ascaru i Gelionu rzucali się w rozpaczy niektórzy ludzie. Kiedy Karanthir przybył na pomoc, i pokonał wrogów, orkowie zostali zepchnięci do wody.

W pobliżu Ascaru dokonała się w 503 PE za sprawą wojowników Berena i Entów rzeź krasnoludów z Nogrodu, powracających ze zniszczonego Doriathu. W wodach Ascaru zatopiony został skarb Doriathu, przeklęty przez Władcę Nogrodu. Odtąd Ascar zdobył miano Złotego Łoża, czyli Rathloriel.

Rzeka przepadła wraz z zatopieniem Beleriandu w 587 PE pod koniec pierwszej ery.

Charakterystyka Edytuj

Ascar był krótką, ale bystrą rzeką, spływającą rwącym nurtem ze skał Ered Luin w kierunku zachodnim, by po przebyciu ok. 50 mil, zasilić Gelion, jako jego pierwszy dopływ. Stanowił naturalną granicę między Ossiriandem, a Thargelionem. Wzdłuż Ascaru przebiegał szlak handlowy krasnoludów, a nieco na północ znajdowała się Kamienna Grobla nad Gelionem - Sarn Athrad.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki