Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Arveleg I

2772strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Arveleg I (sin. Królewski, zm. 1409 TE) – człowiek; Dúnadan z Północy, ósmy król Arthedainu, panował w latach TE 1356 - TE 1409. Był synem Argeleba I oraz ojcem Araphora.

Historia Edytuj

Arveleg zasiadł na tronie po śmierci swego ojca - króla Argeleba I - w 1356 TE, który poległ podczas walki z Angmarem. Był to trudny okres, albowiem na Północne Królestwa Dúnadainów padł cień mroku w postaci tajemniczego władcy Angmaru - Czarnoksiężnika, który atakował wszystkie trzy: Arthedain, Cardolan i Rhudaur. Wtedy też ojciec Arvelega ogłosił się władcą całego Arnoru i zdając sobie sprawę, że tylko zjednoczenie Królestwa może zatrzymać napór wroga. Argelebowi sprzyjało szczęście, gdyż w tamtym okresie wygasły dwie linie królów Cardolanu i Rhuadauru. Plany zjednoczenia zostały jednak zaprzepaszczone, kiedy król zmarł w bitwie przeciwko połączonym siłom Angmaru i Rhuadauru.

Tak więc Arveleg objął tron w ciężkiej sytuacji, musiał bronić się przed atakami nie tylko Angmaru, ale również kiedyś sprzymierzonego z nim Rhuadauru, na który padł cień i tamtejszy ostatni król niewywodzący się od Isildura, sprzymierzył się z Czarnoksiężnikiem. Syn Argebla zdawał sobie sprawę, że sam nie pokona tak silnego wroga, dla tego zaczął szukać sprzymierzeńców. Na początku przyjął do siebie tych Arnorczyków z Rhuadauru, których zło nie dosięgło oraz nawiązał sojusz z sąsiednim Cardolanem. Król zapewnił królestwu niezależność, jednak tamtejszy władca nie pochodzący od Isildura musiał zadowolić się tytułem książęcym. Sojusz Arthedainu i Cardolanu przeciwstawił się Angmarowi, jednak były to siły zbyt szczupłe. Arveleg poprosił o pomoc elfy z Lindonu oraz Rivendell, a zarówno Círdan jak i Elrond udzielili mu wsparcia. Zjednoczone siły zaatakowały angmarczyków i z ich pomocą Arveleg wparł wroga z Wieżowych Wzgórz i odepchnął od swych granic. Ostatecznie ustabilizowali linie graniczą wzdłuż Wichrowych Wzgórz, Wielkiego Wschodniego Goscińca i dolnego biegu Hoarwell. Podobno Arveleg używał umieszczonego w Amon Sûl Palantíru, aby przewidywać i obserwować ruchy wroga. Dzięki czemu przez 50 lat udało mu się skutecznie bronić swych granic i dać swemu królestwo chwile pokoju.

Czarnoksiężnik zdają sobie sprawę z mocy i skuteczności Palanitiru postanowił go przejąć bądź wyeliminować, zorganizował potężny najazd armii Angmaru i Rhudaru, dunedainowie stanęli do walki w obronie Wieżowych Wzgórz, jednak obrona została przełamana. Północ poniosła klęskę zginął król Arveleg, Amon Sul zostało zdobyte i zniszczone, jednak palantir udało się ocalić, ocaleli ludzie wycofali się, śmierć Arvegela ostatecznie przypieczętowała los resztek Rhudaru wszyscy którzy nie byli opętani złe ostatecznie uciekli z tej krainy do pozostałych królestw. Po śmierci Arvelega na tronie zasiadł jego syn Araphor który musiał stawić czoła potężnemu najazdowi.

Poprzednik:
Argeleb I
Król Arthedainu
TE 1356 - TE 1409
Następca:
Araphor

Więcej z Fandomu

Losowa wiki