Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Arthedain

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Królestwa Arnoru.JPG

Mapa północnego królestwa

Arthedain
Królestwa Arnoru.JPG
Mapa Królestw Arnoru
Typ Władzy Monarchia
Stolica Fornost
Tytuł Królestwo
Zniszcenie przez Angmar

Arthedain – królestwo Dúnadainów (potomków Numenorejczyków), jedno z trzech Królestw Północnych po upadku Arnoru, obok królestw Cardolanu i Rhudauru. Było ostatnim, które uległo zagładzie w wyniku wojny z Czarnoksiężnikiem z Angmaru.

HistoriaEdytuj

Podczas panowania Eärendura jego synowie trwali w ciągłym konflikcie. W 861 TE król umarł a najstarszy syn Amlaith, następca tronu Arnoru, nadal nie mógł dojść do porozumienia z dwoma braćmi. Doszło do podziału kraju. Amlaithowi przypadł region Arthedain, na który składały się ziemie na zachód od Brandywiny aż do rzeki księżycowej (jego bracia stworzyli królestwa Cardolanu i Rhudauru na południu). W tereny królestwa weszły także Wichrowe Wzgórza, wraz z Wichrowym Czubem, gdzie potem ukryto jeden z Palantírów.

Największymi miastami królestwa był Fornost i Bree. Na terytorium Arthedainu znalazła się też była stolica Arnoru, Annúminas, ale w większości opustoszała i popadła w ruinę.

W 1300 TE, za panowania króla Malvegila, na północno-wschodniej granicy Arthedain powstało królestwo Angmaru. Jego władcą był wódz Upiorów Pierścienia. Gdy odkryto to nowe zagrożenie, ostatni król Rhudauru ogłosił się zwierzchnikiem Angmaru. Wówczas to władcy Cardolanu postanowili oddać się pod zwierzchnictwo Arthedain. Wielokrotnie przysyłali mu wsparcie w razie potrzeby, niestety w 1409 TE za panowania Arvelega I Cardolan został podbity przez Angmar, a władca Arthedainu poległ w bitwie. Arthedain bronił się przez ponad 500 lat. W tym czasie krajem rządziło siedmiu władców, począwszy od syna poległego

Fornost2.jpg

Obrona Fornostu

Arvelega I, Araphora, któremu udało się z pomocą elfów wyprzeć nieprzyjaciela z Fornostu. W TE 1974, za panowania Arvedui, Arthedain został pokonany i Fornost wpadł w ręce Angmaru. Zdobycie kraju dokonało się ledwie o rok przed przybyciem pomocy z Gondoru pod przewodnictwem Eärnura. Jego armia osiągnęła Arthedain w TE 1975 i pokonała Angmar w bitwie o Fornost.

Ostatni król północy, Arvedui, uciekł do lodowych przystani Forochel. Niestety podczas próby powrotu utonął. Jego syn Aranarth stał się pierwszym Wodzem Dunedainów żyjących na wygnaniu. Z jego rodu wywodził się Aragorn, przyszły król Gondoru i Arnoru. Królowie Arthedain, aż do upadku królestwa rządzili także Shire. Potem Hobbici zaczęli wybierać zamiast króla thana.

Więcej w Fandom

Losowa wiki