FANDOM

Arnor
800px-Flag of Arnor
Flaga Arnoru
Położenie Państwo na północy Śródziemia
Stolica Annuminas, później Fornost, po odbudowaniu Arnoru znów Annuminas
Założyciel Elendil
Inne nazwy Północne Królestwo, Kraj Króla, Utracone Królestwo
Typ Władzy Monarchia
Tytuł Władcy Król Arnoru
Mieszkańcy Dúnedainowie – większość
Inne ludy – mniejszość
Język Westron
Założenie 3320 DE
Typ Monarchia
The fallen arnor by robleskazeppelin-d6lk3vm

Arnor – autorka Šárka Škorpíková

Królestwo na Wygnaniu Arnor (sind. Kraj Króla) zwany również Północnym Królestwem a potem jako Odnowione Królestwo – królestwo wygnańców Numenoryjskich, założone przez Elendila, po zatopieniu Númenoru, w Śródziemiu, a dokładniej na jego Północy w Eriadorze. Królestwo obejmowało rozległe ziemie Eriadoru, i było drugim sąsiednim królestwem wygnańców z Numenoru Dunedainów. Po śmierci Elendila królami Arnoru zostali Isildur oraz jego potomkowie. W 861 r TE na skutek walk wewnątrz dynastii panującej i zagrożeniu wybuchu wojny domowej zdecydowano się podzielić Arnor na trzy części w których osiadli potomkowie Isildura. W ten sposób powstały Północne Królestwa Dunedainów Arthedain, Cardolan i Rhudaur.

Historia Edytuj

Początki i powstanie Edytuj

Arnor powstał w 3320 roku Drugiej Ery. Po jego śmierci królem Arnoru został jego syn, Isildur. Po śmierci Isildura i jego najstarszych synów włądzę objął najmłodszy, Valandil. Jego pierwszą stolicą było Annuminas. W 861 roku Trzeciej Ery, po śmierci króla Eärendura, Arnor został podzielony w wyniku wojny domowej między jego synami na trzy królestwa.

Wojna z Mordorem, Ostatni Sojusz Ludzi i Elfów Edytuj

---

Isildur Edytuj

---

Lata pokoju Edytuj

---

Rozpad Arnoru Edytuj

---

Osobne artykuły: Północne Królestwa Dunedainów, Arthedain, Cardolan i Rhudaur.
Osobne artykuły: Królowie Arthedainu, Królowie Cardolan, Książęta Cardolan, Królowie Rhudauru.
Osobne artykuły: Dziedzic Isildura, Najwyższy Król Wszystkich Dunedainów

Odrodzone Królestwo Edytuj

W pierwszych latach Czwartej Ery Aragorn Elessar włączył ziemie Arnoru do Zjednoczonego Królestwa Arnoru i Gondoru.

Geografia Edytuj

Arnor

Arnor-Niebieski ,Arthedain-Ciemno Zielony,Rhudaur-Żółty,Cardolan-Jasno Zielony,Angmar-Czerwony,Ciemny Żółty-Odrodzone Królestwo Arnoru

Miasta Edytuj

  • Annuminas -pierwsza stolica Arnoru. W Czwartej Erze, północna stolica Odnowionego Królestwa.
  • Fornost - druga stolica.
  • Bree

Porty Edytuj

Twierdze Edytuj

  • Amon Sûl - główna twierdza (znajdował się tam najważniejszy Palantir Północy).
  • Elostirion

Regiony Edytuj

Ziemia Bree

Shire

Królowie ArnoruEdytuj

Arnor1

Wojska Arnoru. Szkic koncepcyjny z gry "Bitwa o Śródziemie II: Król Nazguli".

Pierwszym królem Arnoru był Elendil, to on razem z częściał swoich wygnańców udał się na Północ, gdzie założył własne królestwo, na potężnych wyludnianych obszarach Północnego Eriadoru. Elendil przybrał wtedy tytuł Król Arnoru (Króla Północy) ale również tytuł Najwyższego Króla Wszystkich Dunedainów. W praktyce oznaczało to że Elendil jest najwyższym zwierzchnikiem i władcą wszystkich Dunedianów, w tym wszelkich państw, nawet Gonodru. Po śmierci Elendila Isildur przejął rządy nad Północą, poddał jednak Południowe Królestwo pod władze swego bratanka Meneldila i rodu Anariona, jednak zachował sobie tytuł Najwyższego Króla i władze zwierzchnią nad wszystkimi Dunedainami. Po śmierci Isildura, jego syn Valandil wysuwał te pretensje do Gonodru, używając tytułu Najwyższego Króla Anoru i Gondoru, jednak nie chcąc popaść w konflikt z południowymi królami, potomkowie Isildura musieli zaprzestać wysuwania swych roszczeń, jednak nigdy o nich nie zapomnieli. Nawet po upadku Arnoru i Arthedianu. Potomkowie Isldura uważali że z racji prawa, dziedzictwa krwi i starszeństwa przysługuje im prawo władania wszystkimi potomkami Numenoru.

Stolicą i pałacem królewskim było założone przez Elendila Annuminas. Prawdopodobnie tam zaczęto też chować wszystkich królów Arnoru (od Valandila). Prawo sukcesji Arnoru opierało się na prawie Numenoru, to znaczy dziedziczył najstarszy potomek król. Z czasem jednak na skutek walk i wojen tron zaczęli obejmować i wyłącznie mężczyźni, gdyż uważano że królowe nie dadzą sobie rady w ciągłymi zagrożeniami i wojnami. Arnor miał wiele insygni królewski pamiętających jeszcze czasu Numenoru i stamtąd zresztą przywiezionych. Tak jak na południo najważniejszą insygniom władzy królewskiej była Skrzydlata Korona, to na Północy najwyższą insygniom było Berło Annúminas (chodziło tu o symbolikę, korona symbolizowała władze nad królestwem, berło symbolizowało najwyższą władze zwierzchnią). Drugim artefaktem ważnym dla Arnorczyków był Elendilmir Gwiazda Elendila, był to diadem (świecący kamień w srebrnej oprawie) noszony przez Elendila i Isildura, jednak razem ze śmiercią Isildura diadem zaginą, dopiero Aragorn przez przypadek go odnalazł. Innymi artefaktami był Pierścień Barahira oraz złamany miecz Narsil (potem przekuty jako Anduril stał się ważny artefaktem zarówno na Północy jak i Południu).

Symbolem i herbem Arnoru była jedna srebrna gwiazda na czarnym polu (różniło się to nieco od herbu Elendila siedmiu srebrnych gwiazd na czarnym polu).

Lista królów Arnoru Edytuj

  • Elendil (3320 - 3441 DE) - założyciel królestwa, król zarówno Arnoru jak i Gonodru, Najwyższy Król Wszystkich Dunedainów.
  • Isildur (3441 DE - 2 TE) - drugi król Arnoru jak i Gondoru oraz Król Wszystkich Dunedainów.

Wodzowie Dúnedainów (byli Królowie Arthedain) Edytuj

Królowie Zjednoczonego Królestwa Arnoru i Gondoru Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki