Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Arda

2637stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Arda (qya. królestwo, region) – ziemia, która zgodnie z zamiarem Eru Ilúvatara miała być siedzibą jego Dzieci. Według Ainulindalë, miała być ona symetryczna i pozbawiona skrajności, została jednak poważnie skażona przez Melkora i walkę między nim a Valarami. Gdy Valarowie zrealizowali Wizję Ilúvatara - w stopniu, w jakim mogli to uczynić - Arda była okrągła i płaska, otoczona przez Ekkaia (Morze Zewnętrzne), które z kolei było ograniczone Ścianami Nocy. Składała się z co najmniej dwóch wielkich kontynentów, Amanu i Śródziemia, rozdzielonych przez Belegaer. Poniżej powierzchni Ardy całą przestrzeń zajmowała skała podziurawiona grotami, nie jest powiedziane, czy owa skała gdziekolwiek się kończyła. Ponad powierzchnią Ziemi rozciągała się Zasłona Ardy - atmosfera skladająca się z trzech warstw: Vista, Ilmen i Vayia.

Podczas Odmiany Świata IIúvatar usunął Aman poza obszar Ardy i uczynił ją tym kulistym światem, w którym żyjemy. Powiedziane jest, że Arda zostanie przywrócona do pierwotnego kształtu, gdy nadejdzie Koniec.

Arda inaczej zwana jest także Imbarem, Ziemią, Królestwem Ardy, Królestwem Ziemi, Królestwem Manwëgo lub Małym Królestwem.

Historia Ardy Edytuj

(Rok valarski odpowiada 9,582 roku słonecznego)

Kosmologia Śródziemia

Konstelacje Anarríma • Korona Durina • Menelmacar • Remmirath • Soronúmë • Telumendil • Valacirca • Wilwarin
Gwiazdy Alcarinquë • Borgil • Carnil • Elemmírë • Gwiazda Eärendila • Helluin • Luinil • Lumbar • Morwinyon • Nénar • Til
Atmosfera Aiwenórë • Fanyamar • Ilmen • Menel • Vayia • Vista • Welon Ardy
Narsilion Anar • Isil • Ariena • Tilion
Pozostałe Arda • Drzewa Valinoru •  • Firmament • Głębiny Czasu • Otchłań • Pustka • Wielkie Latarnie

Więcej w Fandom

Losowa wiki