FANDOM

Araphor (sin. królewski; ur. 1391 TE - zm. 1589 TE) – człowiek, Dúnadan, w latach 1409 TE - 1589 TE był dziewiątym królem Arthedainu. Po przejęciu tronu zawarł sojusz z elfami z Lindonu i Rivendell, dzięki czemu był w stanie wyprzeć ze swojego królestwa armie Angmaru i uwolnić się spod okupacji. Dzięki pomocy elfów znacznie osłabił Angmar, przez co następne lata upłynęły mu w pokoju na odbudowywaniu wielkich strat. Był najmłodszym z arthedaińskich królów, gdyż został nim w wieku 18 lat. Syn Arvelega I i ojciec Argeleb II.

Biografia Edytuj

Wojna z Angmarem Edytuj

Urodził się jako syn ósmego króla Arthedain, Arvelega I. W owym czasie królestwo Arthedainu prowadziło wyniszczając wojnę z mrocznym Angmarem. W 1409 TE zginął w czasie obrony Wichrowych Wzgórz jego ojciec, armię rozbito, a twierdzę zniszczono i mieszczący się tam palantír przeniesiono do Fornostu. Mając przed sobą niedobitki, Czarnoksiężnik liczył na szybkie zajęcie Arthedainu oraz Cardolanu, dlatego posłał swoje armie orków, złych Dúnedainów i inne złe istoty mające na celu zajęcie całej krainy. W szybkim tempie armie Angmaru zajęły ogromne połacie królestwa w tym nawet stolice Fornost. W tym czasie, po śmierci ojca, nowy już dziewiąty król Araphor, stanął przed niesamowicie trudnym zadaniem, gdyż sytuacja była dramatyczna, a królestwo znalazło się na skraju klęski. Młody król (w chwili wstąpienia na tron miał 18 lat) mimo braku doświadczenia zdawał sobie sprawę, że samotnie nie uda mu się wygrać tej wojny, pół królestwa było pod okupacją, po reszcie panoszyli się Angmarczycy zaś jego armia była rozbita. Nie mający wyboru Araphor udał się do Lindonu, do Szarej Przystani, gdzie spotkał się z elfim władcą Círdanem. Tam przedstawił mu swoją sytuację i poprosił o pomoc. Zawarto sojusz; elfy z Lindonu ruszyły do Arthedainu, gdzie rozpoczęły pacyfikacje wojsk angmarskich. Wkrótce o walkach i całej sytuacji dowiedział się Elrond władca Rivendell, on też zdecydował się przyłączyć do sojuszu. Tak oto zjednoczone armie elfów w Lindonu i Rivendell najechał Arthedain i spacyfikował go oczyszczając całe królestwo z sił zła i odzyskując stolicę dla Araphora. Zachęceni zwycięstwami Elrond i Cirdan zdecydowali się najechać Angmar, co uczynili spustoszając mroczne królestwo i zadając mu poważne straty. Nie udało się jednak zdobyć siedziby Czarnoksiężnika, kiedy oblężenie się przedłużało elfy zdecydowały się go zakończyć i odejść spod twierdzy.

Podsumowanie Edytuj

Angmar nie upadł, jednak został bardzo poważnie rany, niemalże tak mocno jak Arthedain. Królestwo Czarnoksiężnika zaczęło szybko odbudowywać swe siły. Tak czy owak było wiadome, że minie nieco czasu zanim ponownie zaatakuje. Araphor zdecydował się wykorzystać ten czas na odbudowę królestwa. Resztę jego panowania charakteryzował pokój oraz przygotowywania na nadejście nowej wojny. Umocnił on swe granice, a także zacieśnił sojusze z elfami z Lindonu i Rivendell. Panował łącznie 180 lat, zmarł zaś w wieku 198 lat. Jego panowanie dało Arthedainowi 180 letnie wytchnienie od wojny i czas na odbudowę, Arthedain był gotowy walczyć dalej. Po jego śmierci na tronie zasiadł jego syn Argeleb II.

Poprzednik:
Arveleg I
Król Arthedainu
TE 1409 - TE 1589
Następca:
Argeleb II