FANDOM

Aranarth (sin. królewski kraj ,ur. TE 1938 - zm. 2106 TE) – Dúnadan, pierwszy wódz Dúnedainów Północy (1974-2106).  Był najstarszym synem Arvedui, ostatniego króla Arthedainu i Fíriel, księżniczki Gondoru.

HistoriaEdytuj

Aranarth urodził się za panowanie swego ojca, króla Arveduina i jego żony, księżniczki Gondoru, Fíriel. Przez to małżeństwo rody Isildura i Anariona połączyły się, co uczyniło Aranartha spadkobiercą, Północy, Arnoru i południa Gondoru.

W 1974 roku TE, królestwo Arthedainu zostało najechane przez Czarnoksiężnika z Angmaru, atak nastąpił na koniec roku 1974 na stolice Arthedainu, Fornost, kiedy zapasy żywności w mieście były na wyczerpaniu. Czarnoksiężnik zdobył więć stolicę i całe królestwo, dziesiątkując i rozbijając Dúnedainów, który zmuszeni byli ciekać na rzekę Lhun do Lindon. Sam Aranarth jednak przeżył oblężenie stolicy i uciekł razem z ojcem, zabierając ze sobą pamiątki z czasów Númenoru, resztki miecza Elendila, Narsila, Pierścień Barahira, Berło Andúnië, i diadem Elendilmir oraz dwa Palantiry.

Aranartha z polecenia ojca udał się do Lindon aby poprosić, Cirdana władce elfów o pomoc w walce, sam Arvedui pozostał do końca na broniąc wizgów, w końcu głód zmusił go do szukania azylu u Lossothów, w końcu przebył do niego statek od Cirdana który miał go ratować, król w podzięce za gościnę podarował wodzowi Lossothów Pierścień Barahira, w drodze powrotne jednak statek wpadł na lód i zatoną razem z królem i dwoma Palantirami.

Po śmierci Arveduina, Aranarth staną na czele rozproszonego i zdziesiątkowanego ludu Arnoru, dzięki pomocy Gondoru i elfów z Lindonu i Rivendell, Czarnoksiężnik został pokonany a Angmar upadł, po mimo że północy już nic nie zagrażało, upadek Arthedainu przekreślił plany odbudowy królestwa, Dúnedainowie z północy stali się strażnikami, pilnującymi porządku na północy i mieszkającymi w dziczy , a Aranarth został pierwszym Wodzem Dúnedainów.

Wodzowie Dúnedainów po Aranarthanie wciąż używali w nadawali sobie imiona z początkiem "Ar" co miało podkreślić ich królewskie pochodzenie i prawa do rządzenia Arnorem, po wygaśnięciu linii Anariona, wodzie uznali się za spadkobierców południowego królestwa, jako że pochodzili od księżniczki Fíriel.

Syn Aranartha i jego spadkobierca Arahael, został oddany na wychowanie do Elronda, do Rivendell, zapoczątkowując tradycje rodziną, od tej pory każdy następny wódz był wychowywany w Rivendell, Aranath oddał także pod opiekę Elrondowi skarby z Númenor na przechowanie, w tym również Pierścień Barahira, który wykupił od Lossothów.

Aranarth zmarł 2106 roku TE, po 131 latach rządów, co czyni go najdłużej panującym wodzem Dúnedainów. Był ojcem Arahaela.

Poprzednik:
Brak (królowie Arthedainu)
Wódz Dúnedainów
TE 1975 - TE 2106
Następca:
Arahael

Więcej z Fandomu

Losowa wiki