FANDOM

Angband – druga twierdza Morgotha, wzniesiona w trakcie trwania Lat Drzew, jako twierdza mająca chronić Utumno. Znajdowała się na północ od Beleriandu.

Wygląd Edytuj

Wejściem do twierdzy był ciąg bram, szańców i dziedzińców leżących w cieniu potężnych szczytów Thangorodrimu. Samo urwisko nad pierwszą bramą miało ok. 1000 stóp wysokości. Dalej biegły ciągi korytarzy tworzące "labiryntową piramidę". Pracowało tam blisko 10.000 zniewolonych kowali, w tym Noldorów, pojmanych i więzionych przez Morgotha a ich jęki rozbrzmiewały echem. Na dziedzińcach były ujścia pary z kuźń poniżej. Ściany były rzeźbione m.in. w postacie trolli. Takie same powykręcane straszne rzeźby, lub skamieniałe postacie, stały też na dziedzińcach. Do najniższej komnaty prowadziła "Zgrzytliwa Brama", a samo pomieszczenie podparte było kolumnami podobnymi do wielkich wężowych drzew. Posadzka była uczyniona z brązu. Po środku stał tron Morgotha, nad którym lśnił Silmaril a podnóżek uczyniony był z pogłębionych jeńców. Tron wyrzeźbiony był w postacie wilków, barlogów ognistych grzywach, paszczach ze stali i czerwonych dłoniach.

Historia Edytuj

Morgoth zbudował tę twierdzę, by zabezpieczyć się przed atakami Valarów, a dowództwo powierzył Sauronowi. W czasie Wielkiej Bitwy Potęg Valarowie pokonali Melkora, zniszczyli Utumno oraz Angband. Jednak najgłębsze lochy drugiej twierdzy przetrwały. Kiedy Mroczny Władca po 300 latach powrócił z niewoli, odbudował fortecę, która stała się jego główną siedzibą. Stąd też wysyłał swoje armie, które miały podbić Beleriand. Po bitwie Dagor Aglareb, twierdza została oblężona. Trwało ono 395 lat i zakończyło się bitwą Dagor Bragollach. Do najniższych komnat dotarli Beren i Luthien, aby zdobyć Silmaril. Angband został zniszczony w czasie Wojny Gniewu, kiedy Morgoth poniósł ostateczną klęskę.