Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Amon Lhaw

2762strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Amon Lhaw (sin. wzgórze uszu) lub Góra Nasłuchu (ang. Hill of Hearing) – wzgórze położone na wschodnim brzegu Anduiny, u południowego krańca Nen Hithoel, w pobliżu Wodogrzmotów Rauros i łańcucha Emyn Muil. Jeden z trzech głównych masywów tamtych okolic, obok Tol Brandir oraz bliźniaczego Amon Hen.

Nie posiadamy dokładniejszych informacji na temat wzgórza. Można się jedynie domyślać, że nie różniło się wiele od swojego zachodniego odpowiednika. 

HistoriaEdytuj

Wzgórze w czasach świetności Gondoru było jednym z ważnych punktów obronnych królestwa, broniąc jego północnej granicy. Prawdopodobnie, jak w przypadku Amon Hen, na jego szczycie znajdowała się strażnica zwana zapewne Tronem Nasłuchiwania (analogicznie do Tronu Wypatrywania). W miarę upływu czasu, ponownego wzrostu potęgi Mordoru, a w efekcie rozprzestrzenieniu się orków na wschodnim brzegu Anduiny, wzgórze wpadło pod kontrolę Nieprzyjaciela, stając się dla niego ważnym miejscem strategicznym.

25 lutego TE 3019 Drużyna Pierścienia wpływając na wody Nen Hithoel, miała okazję po raz pierwszy ujrzeć masyw Amon Lhaw. Następnego dnia Frodo wraz z Samem, po podjęciu decyzji o odłączeniu się od reszty towarzyszy, przepłynęli jezioro i dotarli do podnóży Góry Nasłuchu, by następnie przeprawić się przez wzgórze i kontynuować marsz łańcuchem Emyn Muil.

BibliografiaEdytuj

  • J. R. R. Tolkien, Władca Pierścieni, tom 1 Drużyna Pierścienia, Rozstanie i Wielka Rzeka, przeł. Maria Skibniewska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2013, ISBN 978-83-7758-255-8
  • Robert Foster, Encyklopedia Śródziemia, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2012, ISBN 978-83-241-4387-0

Więcej z Fandomu

Losowa wiki