Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Alatar

2772strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Dwóch tylko wystąpiło: wskazany przez Aulëgo Curumo i Alatar, wybraniec Oromëgo (...) Alatar zabrał swego przyjaciela, Pallanda.

—Niedokończone opowieści

Alatar, zwany także Morinehtarem (que. "Pogromca Ciemności") – Majar, jeden z pięciu Istarich, wysłanych na pomoc ludom Śródziemia do walki z Sauronem. Jego wraz z Pallando nazywano, ze względu na kolor szat, Błękitnymi Czarodziejami.

Biografia Edytuj

Tak jak wszyscy Ainurowie, powstał z myśli Eru Ilúvatara, przed początkami Ardy[1]. W Amanie służył Valarowi Oromëmu. Przez niego też został wybrany do wyruszenia do Śródziemia, jako jeden z Istari. Zabrał ze sobą swojego przyjaciela, Pallanda.

Przypłynął do Śródziemia w 1000 roku Trzeciej Ery. Razem z Pallando przybył tam w drugiej kolejności, zaraz po Sarumanie. Wyruszył razem z nimi na wschód i południe, jednak z podróży tej powrócił tylko Saruman, zostawiwszy swoich towarzyszy. Nie wiadomo co stało się z Błękitnymi Czarodziejami. Prawdopodobnie zawędrowali w jeszcze dalsze rejony Śródziemia na wschód i południe - nieznanych Númenorejczykom i okupowanych przez wroga. Nie wiadomo, czy wypełniali tam swoją misję, czy zginęli, a może nawet oddali się na służbę Sauronowi. Możliwe, że odnieśli tam jakieś sukcesy, jednak istnieje podejrzenie, że skończyli podobnie jak Saruman. Być może to oni są odpowiedzialni, pośrednio lub bezpośrednio za powstanie różnych kultów i praktyk magicznych, które przetrwały upadek Saurona[2].

Etymologia Edytuj

Pochodzenie imienia Alatar jest nieznane. Natomiast inne imię czarodzieja, Morinehtar, oznacza w języku quenya "Pogromca Ciemności"[3].

Inne wersje legendarium Edytuj

  • W jednej ze swoich ostatnich notatek Tolkien wyjaśnił nieco więcej na temat Błękitnych Czarodziejów. Według niej Błękitni Czarodzieje pojawili się w Śródziemiu już koło 1600 roku Drugiej Ery, gdy Sauron kończył budowę Barad-dûr. Pełnili oni na wschodzie i południu funkcję "tajnych agentów" aż do końca Trzeciej Ery. W Trzeciej Erze mieli za zadanie odnaleźć kryjówkę Saurona, co się jednak im nie udało. W czasie Wojny o Pierścień rozpuszczali przekonanie wśród sług Mordoru że siły wschodu są zbyt słabe co ostatecznie przyczyniło się do zwycięstwa Wolnych Ludów[3].

Adaptacje Edytuj

Hobbit: Niezwykła Podróż Edytuj

W filmie Petera Jackson'a Gandalf wspomina Pallando i Alatara podczas rozmowy z Bilbo Bagginsem, jednak mówi nich tylko tyle, że wyleciały mu z głowy ich imiona.

LEGO Władca Pierścieni Edytuj

Wizerunek Pallando i Alatara pojawia się w zestawie 10237 Wieża Orthank.

Galeria Edytuj

Ainurowie

Valarowie Manwë • Ulmo • Aulë • Oromë • Námo • Irmo • Tulkas

Varda • Yavanna • Niënna • Estë • Vairë • Vána • Nessa

Majarowie Eönwë • Ilmarë • Ossë • Uinena • Salmar • Meliana • Ariena
Tilion • Curumo  • Olórin  • Aiwendil • Alatar • Pallando
Pomocnicy Duchy powietrza • Duchy wody • Duchy ognia • Duchy cienia
Siły ciemności
Valarowie Morgoth
Majarowie Sauron • Gothmog • Zguba Durina • Ungolianta

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Alatar

  • Alatar

    9 wiadomości
    • Ta, coś jest napisane na Tolkien Gateway: http://tolkiengateway.net/wiki/Blue_Wizards w zakkładce 'Later Writings'
    • ''The Peoples of Middle-earth...'' no okej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki